gototopgototop
ورود به سایت



خانه احادیث احادیث از چهارده معصوم«علیهم السلام» حضرت فاطمه الزهراء «سلام الله علیها» اطاعت از اهلبیت (علیهم السلام) موجب {نظم شریعت و ملّت} و {امامت اهل بیت (علیهم السلام} جلوگیر از تفرقه

اطاعت از اهلبیت (علیهم السلام) موجب {نظم شریعت و ملّت} و {امامت اهل بیت (علیهم السلام} جلوگیر از تفرقه

میانگین امتیار کاربران: / 0
ضعیفعالی 

 

وَإطَاعَتَنَا (در نسخه ی دیگر : وطَاعَتَنَا ) نِظَاماً لِلْمِلَّةِ، وَ إِمَامَتَنَا أَمَاناً مِنَ الْفُرْقَة.   بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏29، ص: 223

حضرت زهرا (سلام الله علیها) در فرازی از خطبه فدکیه فرموده اند : و (خداوند) اطاعت ما را آیین و نظامِ ملّت و امامت و پیشوایی ما را برای در امان ماندن از پراکندگی قرار داد.

هر امّتی که بخواهد زندگی کند ، ناچار باید یک نظام حاکم برای خود انتخاب کند.نظام کلمه ای است گسترده که مصادیق و معانی فراوانی در بر دارد. در حقیقت تشکیل حکومت ، تشکیل وزارت خانه ها ، تنظیم ادارات ، قانون گذاری و صدور فرمان ها در فرصت های مناسب را نظام می گویند که طبعاً باید آن را پیاده کرد و در برابر آن تسلیم بود.

پس اگر نظام صالح باشد ، صلاح در شهرها و زندگانی بندگان انتشار خواهد یافت و اگر فاسد باشد ، فساد در خشکی و دریا ظاهر خواهد گردید.

امّت اسلامی - که خود را پیشاپیش و پیش تاز امّت های پیش رفته ی حاضر می داند- باید نظامی داشته باشد. خداوند برای ملّت اسلام اطاعت اهل بیت را نظام قرار داده است. معنی این سخن آن است که پروردگار متعال ره بری عامّ مطلق و عالی و تسلّط کامل را فقط برای ائمّه ی دوازده گانه علیهم السلام - که عترت رسول خدایند - قرار داده است و چنین نیست که هرکس زمام حکومت را در دست گرفت یا بر منصب ره بری تکیه زد ، اطاعتش واجب و حکمش نافذ باشد.

خدای - تعالی - فرمان بردن از ائمّه ی اهل بیت (علیهم السلام) را وسیله انتظام مسلمانان قرار داد و نظام اسلامی را به اطاعت از آنان امر فرمود ؛ زیرا که حضرت حق عزّوجل به آنان توشه هایی فراوانی از مواهب عنایت فرموده و اهلیّت این کار و منصب خطیر را به آنان مرحمت داشته است. آنان نیز به آنچه که باعث نفع و سود اجتماع اسلامی خواهد گردید و یا به اجتماع زیان و ضرر خواهد رسانید و به آن چه مایه ی صلاح یا فساد آنان است ، احاطه ی علمی قطعی دارند. پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله وسلم) نیز آنان را هم تای قرآن قرار داده اند ، آن جا که می فرمایند :

 إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمُ الثَّقَلَيْنِ : كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِي أَهْلَ بَيْتِي وَ إِنَّهُمَا لَنْ يَفْتَرِقَا حَتَّى يَرِدَا عَلَيَّ الْحَوْضَ وَ إنَّکُم لَن تَضِلُّوا مَا إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِما. {برای نمونه ، رک .وسائل الشّیعه ، جلد 18 ، ص19 - بحارالانوار ، جلد 2 ص 226 و 285 }     

(( من در میان شما دو شیء گران قدر و سنگین می نهم : کتاب خدا و عترتم را که اهل بیت من اند. آن دو از یک دیگر جدا نمی شوند تا آن که (در قیامت) در حوض کوثر بر من وارد شوند. شما نیز - تا گاهی که به این دو چنگ زنید - گم راه نخواهید شد.))

قبلاً گفتیم که صدّیقه طاهره (علیها السلام) از قرآن - به عنوان یادگاری که از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) مانده است - و نیز اموری که مربوط به عظمت قرآن است ، سخن به میان آورد. آن گاه به سوی فلسلفه ی احکام توجّه فرمود و سرانجام به ثَقَل ثانی - که عترت ، یعنی اهل بیت پیامبرند - متوجّه گردید ؛ همان کسان که به اولوالأمر معروف اند و قرآن کریم اطاعت آنان را واجب فرموده است :

أَطِيعُواْ اللَّهَ وَ أَطِيعُواْ الرَّسُولَ وَ أُوْلىِ الْأَمْرِ مِنكم - نساء آیه 59-

( از خدا و پیامبر و صاحبان فرمان اطاعت نمایید. )

به خدا سوگند ، اگر مسلمانان از روز نخست به اهل بیت مجال داده بودند و از آنان اطاعت می کردند ، دنیا روح و ریحان و جنّت و نعیم می شد و در طول قرون ، سعادت شامل حال همه ی طبقات بشر می گردید. این همه فساد و کشتار روی زمین اتّفاق نمی افتاد و این همه اموال از دست صاحبانش گرفته نمی شد و این همه آبرو هتک نمی گردید و این همه انسان در معرض ظلم قرارنمی گرفتند و این همه نادانی و بی سوادی و از هم پاشیدگی اخلاقی و عقب ماندگی در میان امّت اسلامی به وجود نمی آمد و در روی زمین از فقر و محرومیّت اثری باقی نمی ماند و از گرسنگی و فشار بر روی دین داران نشانی هویدا نبود.

ما در شرح کلمات حضرت فاطمه ی زهرا (علیها السلام) هستیم و سخن در این مقوله به درازا کشید ؛ در حالی که این مطلب به تفصیل فراوان تری هم نیازمند است و ما نیز می دانیم که در این کتاب نمی توانیم حقّ مطلب را ادا کنیم. بحث از رهبری در اسلام یا امامت به صورت صحیح آن ، بحثی است مشروح و وسیع که به وسعت فراوانِ وقت و صفحات فراوان و تحلیل و تحقیق کامل و شامل نیاز دارد.

 وَ إِمَامَتَنَا أَمَاناً ( در نسخه ی دیگر : لًّما ) مِنَ الْفُرْقَة

امام (بر وزن کتاب) یعنی مقُتدا. توجّه کنید که چگونه مأمومین در اعمال نماز ، از قیام تا رکوع و سجود و غیر آن ، به امام جماعت اقتدا می کنند. امام جماعت در افعال معدود و محدودی رهبر و پیشواست و به همین علّت گفته می شود : امام نماز جماعت یا امام جماعت در نماز.

ولی امامت کُبری - که عبارت است از خلافت عُظمی - منصبی است آسمانی و منزلتی است که از سوی خدای متعال معیّن می گردد ؛ زیرا که این مقام از نظر اهمّیّت و عظمت تالیِ مقام نبوّت است. ببینید که چگونه اولیاء الله از خدای - تعالی - می خواهند که آنان را به این منزلت رفیع و مرتبه ی بلند برساند.

این ابراهیم خلیل (علیه السلام) است که از سوی خدای - تعالی - به وی چنین خطاب می گردد : ( إِنىّ‏ِ جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا- بقره آیه124 ) یعنی امام و پیشوایی که مردم در افعال و اقوال به او اقتدا نمایند و کسی که به تدبیر امور امّت و سیاست و راه بری آن ، مجازات جنایت کاران ، تعیین حاکمان ، اقامه ی حدود بر افراد مختلف و نبرد و پیکار با کسانی که با امّت به کید و مکر برخاسته اند و دشمنی می نمایند ، قیام می کند. مسلّماً مراد از امامت در این جا نبوّت نیست ؛ زیرا در آن هنگام و موقع نزول این فرمان الاهی ، حضرت ابراهیم خلیل (علیه السلام) نبی بود و خدای - تعالی - در این جا مقام امامت را به منصب نبوّت اضافه فرموده است.

خواننده عزیز ، هنگامی که به این فرموده ی خدا : (إِنىّ‏ِ جَاعِلُكَ..... ) دقیق بنگرید ، برایتان روشن خواهد شد که تعیین امام شأن حضرت حقّ است و مردم را نرسد که خود برای خویشتن - آن هم بر اساس آرای شخصی و خواسته های فردی - امام برگزینند.

اگر در بقیّه ی آیه تدبّر کنید ، حقایق دیگری برایتان روشن خواهد شد. ( وَ مِن ذُرِّيَّتىِ ؟ قَالَ لَا يَنَالُ عَهْدِى الظَّالِمِين‏) ؛ یعنی هنگامی که خدای - تعالی - منصوب شدن به منصب امامت را به وی اعلام کرد ، ابراهیم (علیه السلام) عرض کرد : ( در فرزندانم نیز ؟) ؛ یعنی خدایا ؛ در فرزندان من نیز این منصب را جاری فرموده این افتخار را نصیبشان فرما. خدای تعالی فرمود : ( عهد من به ستم کاران نمی رسد ) مجاهد {مجاهد بن جَبر (21-104ق) از تابعین و مفسّران اهل مکّه} گوید : عهد یعنی امامت.

از دو امام بزرگوار ، حضرت باقر و حضرت صادق (علیهما السلام) ، نقل است که ظالم نمی تواند امام وپیشوای مردم باشد. این مطلب بر عصمت ائمه (علیهم السلام) دلالت دارد ؛ زیرا که خدای سبحان این مطلب را که عهد او - که در این جا مقصود امامت است - به ظالم برسد ، نفی فرموده است. آن کس که معصوم نیست ، ظالم خواهد بود ؛ یا به خود یا به دیگران.

اگر در این آیات روشن تأمّل کنید ، برایتان واضح خواهد گردید که منصب های الاهی و آسمانی باید که از سوی خدای متعال تعیین شود. برای نمونه ، به آیات زیر دقّت فرمایید :

يَادَاوُدُ إِنَّا جَعَلْنَاكَ خَلِيفَةً فىِ الْأَرْض‏- سوره ص آیه 26-

( داوود ! ما تو را در زمین خلیفه قرار دادیم )

وَ جَعَلْنَا فىِ ذُرِّيَّتِهِمَا النُّبُوَّةَ وَ الْكِتَاب‏ - سوره حدید آیه 27 -

( در اولاد آن دو (نوح و ابراهیم علیهما السلام) نبوّت و کتاب را قرار دادیم )

وَ لَقَدْ ءَاتَيْنَا مُوسىَ الْكِتَابَ وَ جَعَلْنَا مَعَهُ أَخَاهُ هَرُونَ وَزِيرًا - سوره فرقان آیه 36

( ما به موسی (علیه السلام) کتاب دادیم و هم راه با وی ، برادرش هارون (علیه السلام) را وزیر قرار دادیم.)

وَ جَعَلْنَاهُمْ أَئمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنَا - سوره انبیاء آیه 73 -

(ما آنان (ابراهیم و اسحاق و یعقوب و لوط علیهم السلام) را پیشوایانی قرار دادیم که (مردم را) به امر ما هدایت می کنند)

 إِنىّ‏ِ جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا - سوره بقره آیه 125 -

((ای ابراهیم ،) همانا من تو را برای مردم امام قرار می دهم)

 وَ اجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا - سوره فرقان آیه 74 -

(و ما را برای پرهیزکاران پیشوا قرار بده)

وَ اجْعَل لىّ‏ِ وَزِيرًا مِّنْ أَهْلىِ*هَارُونَ أَخِى* - سوره طه آیات 29 و 30 -

( (خدایا،) برای من ، دست یاری از خانواده ام قرار ده ؛ هارون ، برادرم را.)

در آیات دیگری هم کلمات جَعَلنا ، وَاجعَلنا ، جَعَلناهُم  و مانند آن ها وجود دارد که در آن ها بحث (جعل تشریعی) آمده است.

در این جا حضرت فاطمه زهرا (علیهما السلام) می فرماید : وَ إِمَامَتَنَا و منظور ایشان از این کلمه ، امامت ائمّه ی اثنا عشر و شخص همسر گران قدرش ، ابوالائمه ، حضرت علیّ بن ابی طالب (علیه السلام) ، است.

ترجمه کتاب (فاطِمَة الزَهراء مِنَ المَهدِ اِلیَ اللَّحد) تألیف مرحوم آیت الله سید محمد کاظم قزوینی (رضوان الله تعالی علیه) صفحه 450 الی 455

جهت دریافت حدیث هفته برروی اشتراک خبرنامه کلیک کنید.


نام و نام خانوادگی:

پست الکترونیکی:

 عضویت در کانال ارسال حدیث در نرم افزار تلگرام

http://telegram.me/ahadithshia

@ahadithshia

ورود اعضاء

لو گوی ما

لینک به وب سایت احادیث

حاضرین سایت

ما 162 مهمان آنلاین داریم
Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com
اطاعت از اهلبیت (علیهم السلام) موجب {نظم شریعت و ملّت} و {امامت اهل بیت (علیهم السلام} جلوگیر از تفرقه
چهارشنبه, 16 بهمن 1398
  وَإطَاعَتَنَا (در نسخه ی دیگر : وطَاعَتَنَا ) نِظَاماً لِلْمِلَّةِ، وَ... ادامه مطلب...
اُنس حضرت فاطمه علیها السلام با مادر ، پیش از تولّد
یکشنبه, 27 اسفند 1396
  اُنس حضرت فاطمه علیها السلام با مادر ، پیش از تولّد 1-خديجه رضى اللّه... ادامه مطلب...
باب 66 (کتاب شریف عيون أخبار الرضا عليه السلام ) ثواب زيارت امام علىّ بن موسى الرّضا- عليهما السّلام-
شنبه, 28 بهمن -2
    باب 66 (کتاب شریف عيون أخبار الرضا عليه السلام ) ثواب زيارت امام علىّ... ادامه مطلب...
نامه امام رضا (علیه السلام) به فرزندش امام جواد (علیه السلام)
شنبه, 28 بهمن -2
  نامه امام رضا (علیه السلام) به فرزندش امام جواد (علیه السلام) شیخ صدوق... ادامه مطلب...
فضّه ؛ خدمتگذار حضرت فاطمه (علیها السلام)
دوشنبه, 14 اسفند 1396
فضّه ؛ خدمتگذار حضرت فاطمه (علیها السلام) حضرت فاطمه علیها السلام خدمتگذاری... ادامه مطلب...
شمّه ای از اخلاق ، صفات و کرامات امام یازدهم ابو محمّد بن علیّ العسکری (علیهِما السلام)
چهارشنبه, 17 آذر 1395
    شمّه ای از اخلاق ، صفات و کرامات امام یازدهم ابو محمّد بن علیّ... ادامه مطلب...
مناقبت و شهادتنامه حضرت امام حسن عسکری (علیه السلام)
شنبه, 28 بهمن -2
  ماجراي تنبّه اسحق ‌بن‌ يعقوب كندي اسحق‌بن‌يعقوب‌كندي،... ادامه مطلب...
صلوات بر حجج طاهره عليهم السلام (از زبان امام حسن عسکری (علیه السلام)
شنبه, 06 آذر 1395
صلوات بر حجج طاهره عليهم السلام (از زبان امام حسن عسکری (علیه السلام)   ... ادامه مطلب...
حکمت نامه امام حسین (علیه السلام)
جمعه, 09 مهر 1395
ويژگىِ عاقل نزهة الناظرـ از امام حسين عليه السلام ـ : چون پيشامد سختى بر عاقل... ادامه مطلب...
فضلیت زیارت ، گوشه ای از احوالات و ... ( حضرت امام ابوالحسن الرضا (علیه السلام)
دوشنبه, 01 مرداد 1397
مؤلف ( حاج شیخ عباس قمی) گويد كه در اينجا چند مطلب است كه شايسته و مناسب است... ادامه مطلب...
شرفیاب شدن دعبل خزایی خدمت امام ابوالحسن الرضا (علیه السلام) و خواندن اشعار در مدح آنحضرت
شنبه, 23 مرداد 1395
 شیخ صدوق رحمه الله در کتاب «عیون اخبار الرضا علیه السلام» از... ادامه مطلب...
سه روز مهمّ در پيش ‌روي هر انساني ( حدیث از امام رضا (علیه السلام) )
شنبه, 28 بهمن -2
سه روز مهمّ در پيش ‌روي هر انساني از حضرت امام رضا(علیه السلام) منقول... ادامه مطلب...
هفت چيز است كه اگر هفت چيز همراهش نباشد استهزاء حساب مي ‌شود(حدیث از امام رضا علیه السلام)
شنبه, 28 بهمن -2
اين روايت از حضرت امام رضا (علیه السلام)†منقول است كه فرمود: سَبْعَةُ... ادامه مطلب...
پاسخ به شبهات در خصوص قبول ولایتعهدی مأمون توسط امام علی ابن موسی الرضا (علیه السلام)
سه شنبه, 12 مرداد 1395
  أعوذ بالله من الشّيطان الرّجيم[1] *  و من هرگز خود را تبرئه نمي‌كنم كه... ادامه مطلب...
ردّالشمس یکی از فضائل مولاامیرالمومنین (علیه السلام)
سه شنبه, 28 خرداد 1398
پانزدهم شوال سالروز به وقوع پیوستن رد الشمس برای مولا امیرالمومنین (علیه... ادامه مطلب...
برخاستن براى تعظيم شنيدن اسم مبارك حضرت مهدی (علیه السلام)
پنجشنبه, 27 اردیبهشت 1397
  [تعظيم شنيدن اسم مبارك] 6 نجمة ايضا ششمين تكليف عباد،برخاستن براى تعظيم... ادامه مطلب...
زيارت امام حسین عليه السلام در روز اربعين ، به روايت صفوان جمّال
دوشنبه, 08 آبان 1396
  زِيارَةُ الأَربَعينَ بِرِوايَةِ صَفوانَ الجَمّالِ 3273.تهذيب الأحكام عن... ادامه مطلب...
زيارت حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) در روز بیستم ماه صفر (اربعین) توسط جابر بن عبد اللّه انصارى {بانضمام متن زیارت}
جمعه, 05 آبان 1396
  زِيارَةُ جابِرِ بنِ عَبدِ اللّه ِ الأَنصارِيِّ 3275.مصباح الزائر عن عطا :... ادامه مطلب...
متن كامل خطبه پيامبر اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در غدير خم
شنبه, 28 بهمن -2
  متن كامل خطبه پيامبر اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در غدير خم بسم الله... ادامه مطلب...
در سوگ امیر مومنان حضرت علی (علیه السلام)
شنبه, 28 بهمن -2
پس از شهادت امام (علیه السلام)، حسن بن علی (علیه السلام) به خطبه ایستاد وخدا را... ادامه مطلب...
خطبه امام حسن مجتبی (علیه السلام) بعد از شهادت امام امیرالمومنین حضرت علی (علیه السلام)
سه شنبه, 23 خرداد 1396
خطبه امام حسن مجتبی (علیه السلام) بعد از شهادت امام امیرالمومنین حضرت علی... ادامه مطلب...
حَبْلِ اللَّهِ کیانند ؟؟!!
چهارشنبه, 13 آذر 1398
  آیه 103 سوره آل عمران وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعاً وَ لا... ادامه مطلب...
نشانه‌ های مؤمن راستین
شنبه, 28 بهمن -2
نشانه‌ های مؤمن راستین نمازهای شبانه‌ روزی ما دو قسم است: فرائض و نوافل.... ادامه مطلب...
زیارت اربعین از نشانه های مومن است
شنبه, 28 بهمن -2
در التهذیب از ابا محمد العسکری (علیه السلام) روایت شده که فرمود : وَ رُوِیَ... ادامه مطلب...
دعای حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام) برای زائران امام حسین (علیه السلام)
شنبه, 28 بهمن -2
دعای حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام) برای زائران امام حسین (علیه السلام) وَ... ادامه مطلب...
جوانى حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) هنگام ظهور و پاسخ به شبهات
شنبه, 25 اردیبهشت 1395
جوانى حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) هنگام ظهور و پاسخ به شبهات  ... ادامه مطلب...
طول عمر حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف و پاسخ به شبهات
چهارشنبه, 22 اردیبهشت 1395
  طول عمر حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف و پاسخ به شبهات بدان شبهۀ... ادامه مطلب...
حُزن امام صادق(علیه السلام) برای غیبت حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
سه شنبه, 19 فروردین 1399
  حزن امام صادق(علیه السلام) شيخ صدوق در كمال الدين (كمال الدين و تمام... ادامه مطلب...