gototopgototop
ورود به سایت



خانه احادیث احادیث موضوعی مجموعه مطالب در خصوص حضرت مهدی (علیه السلام) پاسخ به سوالات در خصوص مهدویت

پاسخ به سوالات در خصوص مهدویت

میانگین امتیار کاربران: / 0
ضعیفعالی 

پاسخ به سوالات در خصوص مهدویت 

 

 

 «اين الطالب بدم المقتول بكربلا». «مفاتيح ‏الجنان، دعاى ندبه‏»

سوال 10: قتله حضرت سيدالشهداء (عليه السلام) را مختار كيفر داد و عقوبت اخروى آنها به دست خداست، آيا در زمان ظهور حضرت مهدى (عليه السلام) دوباره قتله آن حضرت زنده می ‏شوند و مجدداً كيفر داده می شوند؟

جواب : آنچه از اخبار اهل بيت (عليهم السلام) مستفاد می ‏شود اين است كه حضرت مهدى (عليه السلام) ذرارى و اولاد زاده‏ هاى قتله حضرت سيدالشهداء (عليه السلام) را كه راضى هستند به ظلم آباى خود و افتخار به آن می ‏نمايند و شريك باشند با آنها نيتاً و قولًا و فعلًا، خواهد كشت و اما نسبت به قتله آن حضرت، دليلى مسلم به ما نرسيده كه آنها را زنده می ‏فرمايد و از آنها انتقام می ‏كشد. بلى چون در عده كثيرى از روايات است كه در زمان رجعت، عده ‏اى از كفار را خداوند زنده می ‏فرمايد تا سلطنت آل محمد (صلى الله عليه و آله و سلم) را ببينند و از آنها انتقام كشيده می ‏شود، ممكن است كه قتله حضرت سيدالشهداء (عليه السلام) هم جزء آنها باشند و اما اينكه مختار آنها را كشت، اولًا: مسلم نيست كه تمام قتله كشته شده باشند، ممكن است آنهايى كه به دست مختار كشته نشده ‏اند، به دست حضرت مهدى (عليه السلام) كشته شوند و ثانياً: گوييم محظورى نيست از اينكه همان هايى كه كشته شده ‏اند، دو مرتبه زنده شده و به مجازات ثانوى در دنيا توسط حضرت مهدى (عليه السلام) برسند؛ زيرا قاتل پيغمبر يا امام (عليه السلام) را اگر هزاران مرتبه بكشند و زنده شود، باز بكشند، مجازات و تلافى حقيقى نشده است و اينكه در باب قصاص «القتل بالقتل» است و يك مرتبه قاتل را می ‏كشند براى اين است كه دو مرتبه كشتن قاتل محال است نه اينكه فقط استحقاق يك مرتبه كشتن را دارد و شكى نيست در اينكه اگر حضرت مهدى (عليه السلام) قتله حضرت سيدالشهداء (عليه السلام) را كه به دست مختار كشته شدند دوباره زنده بفرمايد به امر خداوند و آنها را بكشد، به حق خواهد بود و ليكن اصل مطلب ثابت و مسلم نيست؛ چنانچه اشاره شد و براى توضيح بيشتر مراجعه شود به تفسير برهان، ذيل آيه مباركه:(  ... وَمَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِيِّهِ سُلْطاناً .... .سوره اسراء آیه 33 )

برگرفته از کتاب 82 پرسش از حضرت آیت الله شهید سید عبدالحسین دستغیب (ره) صفحه 38   ( چاپ دفتر انتشارات اسلامی ، وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم )


... قالَ رَبِّ ارْجِعُونِ* لَعَلى‏ اعْمَلُ صالِحاً فيما تَرَكْتُ كَلّا .... «سوره مؤمنون آیه 100 ..»  *******    «مصدق برجعتكم». «زيارت جامعه ی کبیره»

سوال 40: آيه مباركه فوق با مصداق جمله زيارت جامعه متباين است توضيحى مرقوم فرماييد؟

جواب: مسأله رجعت از مسلّميات مذهب اماميه است و عبارت است از رجوع‏ نمودن عده ‏اى از خلّص مؤمنين به دنيا در زمان ظهور حضرت مهدى- عج‏ل اللَّه تعالى فرجه الشريف- و رجوع ساير اهل بيت (عليهم السلام) ثانياً به دنيا و همچنين عده ‏اى از آنها كه ممحض در كفر و شرك و عناد بوده ‏اند به دنيا رجوع خواهند نمود و اين مطلب امرى است كه عقلًا ممكن و امتناع ذاتى ندارد و نسبت به قدرت حضرت آفريدگار سهل است، ائمه اطهار به آن خبر داده ‏اند؛ چنانچه علامه مجلسى (ره) می ‏فرمايد قريب دويست حديث در رجعت وارد شده و اعتقاد اجمالى به آن واجب است. و لازم نيست دانستن كيفيت رجعت و مدت آن و تعيين افرادى كه به دنيا بر می ‏گردند.
اما جواب از شبه ه‏اى كه مورد سؤال است در مورد آيه شريفه كه كفار بعد از مرگ می ‏گويند: خدايا! ما را به دنيا برگردان تا اينكه عمل صالح بجا آوريم و در جواب آنها گفته می ‏شود «كلّا» يعنى به دنيا نخواهيد برگشت. پس ظاهر آيه اين است: كسى كه مرد، به دنيا نخواهد برگشت با اينكه مسلم است كه عده‏ اى از كفار در زمان رجعت به دنيا برمی ‏گردند پس در جواب می ‏گوييم: تمنايى كه مورد سؤال كفار است و پذيرفته شدنى نيست اين است كه براى تحصيل ايمان و عمل صالح و تحصيل زاد سفر آخرت به دنيا برگردند، اما رجوع به دنيا در زمان رجعت براى اين است كه سلطنت حقه الهيه آل محمد (عليهم السلام) را ببينند و به دست آنها كشته شوند و اين رجوع به دنيا براى اين عده از كفار نوعى از انتقام و جزاى اعمال سيئه آنهاست چنانچه عده ‏اى از مؤمنين كه رجعت می ‏نمايند براى اين است كه در اين عالم آنچه را كه مورد آرزوى آنها بوده از سلطنت حقه الهيه ببينند و در حقيقت تلافى از هموم و غموم سابق ايشان است.
و به عبارت اخرى رجوع عده ‏اى از كفار و مؤمنين به دنيا در زمان رجعت براى رسيدن به يكى از مراتب و درجات ثواب و عقاب است نه براى تكميل وتحصيل ايمان و عمل صالح و لذا جزء قيامت محسوب می ‏شود چنانچه بعضى‏ از آيات قرآن مجيد كه در موضوع «ساعت» است تأويل به زمان رجعت شده است. و نيز مروى است كه ايام اللَّه ثلاثة، يوم الظهور، يوم الكرة و يوم القيمة و در روايت ديگر، يوم الموت و يوم الكرة و يوم القيمة است.  

برگرفته از کتاب 82 پرسش از حضرت آیت الله شهید سید عبدالحسین دستغیب (ره) صفحه 102   ( چاپ دفتر انتشارات اسلامی ، وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم )


سوال 41: مشهور است كه در زمان ظهور امام عصر(عجل اللَّه ‏تعالى فرجه الشریف ) مؤمن محض و كافر محض به دنيا بر می ‏گردند. اولًا كافر بعد از آنكه مُرد، وضع آخرت را مشاهده كرد و يقين به مبدأ و معاد پيدا می ‏كند، چطور ممكن است در بازگشت به دنيا كافر باشد. مؤمن هم كه دوره تكليف خود را گذرانيده چگونه مجدداً مكلف خواهد شد؟
جواب : كسى كه در مدت حياتش حجت الهيه بر او تمام گرديده و آيات و بينات الهيه رامشاهده نموده و ايمان نياورد و بيانات انبيا در او اثرى نكرد، اگر هزاران مرتبه بميرد و زنده شود ايمان نخواهد آورد؛ زيرا اگر ايمان آوردنى بود، همان مرتبه اول ايمان می ‏آورد ... وَلَوْ رُدُّوا لَعادُوا لِمانُهُوا عَنْهُ .... « سوره انعام آیه 28 ..» و سرّش اين است كه چنين شخصى معلوم می ‏شود كه حيات انسانى ندارد و حيوانى بيش نيست: ... كَالْانْعامِ بَلْ هُمْ اضَلُّ ... « سوره اعراف آیه 179 ..»، انَّ شَرَّ الدَّوابِّ عِنْدَاللَّهِ الصُّمُّ الْبُكْمُ الَّذينَ لا يَعْقِلُونَ «سوره انفال آیه 22 ..»
اما آنچه مورد سؤال است كه كافر پس از ديدن اوضاع عالم برزخ هرگاه رجوع به دنيا كرد مؤمن خواهد شد، خيلى اشتباه شده و از بيانى كه ذكر گرديد ان‏شاء اللَّه رفع شبهه می ‏شود. كافر پس از رجوع به دنيا مثل حيات اوليه‏ اش مشغول به دنيا و شهوات آن خواهد گرديد و آنچه را كه مشاهده نموده از اوضاع موت و برزخ فراموش نموده و اگر هم متذكر شود آن را به منزله خوابى موحش‏ براى خود قرار می ‏دهد و بالجمله كسى كه اهل نسيان شد هزار مرتبه بميرد و زنده شود، همان حيوان اولى است و كسى كه اهل عناد و كفر شد در جميع نشئات و عوالم چنين خواهد بود.
اما سؤال از حال مؤمن در زمان رجعت، در زمان رجعت تكليف نيست بلكه براى رسيدن مؤمن به بعضى از مراتب جزا، ايمان و اعمال حيات اوليه ‏اش كه عبارت از ديدن سلطنت اهل بيت و به آن شاد گرديدن است، می ‏باشد.
و نيز ممكن است براى بعضى از مؤمنين علاوه بر آنچه ذكر شد يك نوع تكميلى باشد كه در حيات اوليه ‏اش به واسطه حوادث واقعه موفقيت پيدا نكرده بود از قبيل رسيدن به درجه شهادت در ركاب امام (عليه السلام) اگر مورد آرزوى او بوده كه ممكن است در زمان ظهور به دنيا برگردد تا به اين مرتبه از كمال نايل گردد چنانچه در بحارالانوار از حضرت صادق (عليه السلام) روايت نموده:  (و فى قوله تعالى: ويَوْمَ نَحْشُرُ مِنْ كُلِّ امَّةٍ فَوْجاً ... سوره  نمل آیه 83 ..) ؛ ليس احد من المؤمنين قتل الا سيرجع حتى يموت و لا احد من المؤمنين مات الا سيرجع حتى يقتل». «بحارالأنوار، ج 53، ص 40 ..» بنابر اين حديث شريف، مؤمنى كه قبل از اجل حتمى كشته شده باشد، در زمان ظهور رجعت می ‏نمايد تا تتمه عمر اولش را درك نمايد و به سعادت فايز گردد و مؤمنى كه به سعادت شهادت در راه خدا نرسيده و مرده باشد بر می ‏گردد تا به فيض شهادت كه مورد آرزويش بوده، برسد.

برگرفته از کتاب 82 پرسش از حضرت آیت الله شهید سید عبدالحسین دستغیب (ره) صفحه 104   ( چاپ دفتر انتشارات اسلامی ، وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم )

جهت دریافت حدیث هفته برروی اشتراک خبرنامه کلیک کنید.


نام و نام خانوادگی:

پست الکترونیکی:

 عضویت در کانال ارسال حدیث در نرم افزار تلگرام

http://telegram.me/ahadithshia

@ahadithshia

ورود اعضاء

لو گوی ما

لینک به وب سایت احادیث

حاضرین سایت

ما 237 مهمان آنلاین داریم
Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com
علت دفن شبانه حضرت زهرا (سلام الله علیها)
سه شنبه, 23 دی 1399
  علل الشرائع عَلِيُّ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْأَسَدِيِّ... ادامه مطلب...
نامگذاری حضرت محسن (علیه السلام) توسط پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)
سه شنبه, 23 دی 1399
 الكافي الْعِدَّةُ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْقَاسِمِ عَنْ... ادامه مطلب...
فرمایشات امیرالمومنین (علیه السلام) بعد از خاکسپاری حضرت زهرا (سلام الله علیها)
سه شنبه, 23 دی 1399
 الكافي أَحْمَدُ بْنُ مِهْرَانَ رَحِمَهُ اللَّهُ رَفَعَهُ وَ أَحْمَدُ... ادامه مطلب...
دو رکن از دست رفته مولا امیرالمومنین (علیه السلام)
سه شنبه, 23 دی 1399
 أمالي الصدوق ابْنُ الْمُتَوَكِّلِ عَنْ مُحَمَّدٍ الْعَطَّارِ عَنِ... ادامه مطلب...
حضرت زهرا (سلام الله علیها)اولین کسی که در میان اهل بیت(علیهم السلام) به رسول خدا (صلی الله علیه و آله)ملحق شد
سه شنبه, 23 دی 1399
  الأمالي للشيخ الطوسي الْمُفِيدُ عَنِ الصَّدُوقِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ... ادامه مطلب...
اطاعت از اهلبیت (علیهم السلام) موجب {نظم شریعت و ملّت} و {امامت اهل بیت (علیهم السلام} جلوگیر از تفرقه
چهارشنبه, 16 بهمن 1398
  وَإطَاعَتَنَا (در نسخه ی دیگر : وطَاعَتَنَا ) نِظَاماً لِلْمِلَّةِ، وَ... ادامه مطلب...
اُنس حضرت فاطمه علیها السلام با مادر ، پیش از تولّد
یکشنبه, 27 اسفند 1396
  اُنس حضرت فاطمه علیها السلام با مادر ، پیش از تولّد 1-خديجه رضى اللّه... ادامه مطلب...
باب 66 (کتاب شریف عيون أخبار الرضا عليه السلام ) ثواب زيارت امام علىّ بن موسى الرّضا- عليهما السّلام-
شنبه, 28 بهمن -2
    باب 66 (کتاب شریف عيون أخبار الرضا عليه السلام ) ثواب زيارت امام علىّ... ادامه مطلب...
نامه امام رضا (علیه السلام) به فرزندش امام جواد (علیه السلام)
شنبه, 28 بهمن -2
  نامه امام رضا (علیه السلام) به فرزندش امام جواد (علیه السلام) شیخ صدوق... ادامه مطلب...
فضّه ؛ خدمتگذار حضرت فاطمه (علیها السلام)
دوشنبه, 14 اسفند 1396
فضّه ؛ خدمتگذار حضرت فاطمه (علیها السلام) حضرت فاطمه علیها السلام خدمتگذاری... ادامه مطلب...
شمّه ای از اخلاق ، صفات و کرامات امام یازدهم ابو محمّد بن علیّ العسکری (علیهِما السلام)
چهارشنبه, 17 آذر 1395
    شمّه ای از اخلاق ، صفات و کرامات امام یازدهم ابو محمّد بن علیّ... ادامه مطلب...
مناقبت و شهادتنامه حضرت امام حسن عسکری (علیه السلام)
شنبه, 28 بهمن -2
  ماجراي تنبّه اسحق ‌بن‌ يعقوب كندي اسحق‌بن‌يعقوب‌كندي،... ادامه مطلب...
صلوات بر حجج طاهره عليهم السلام (از زبان امام حسن عسکری (علیه السلام)
شنبه, 06 آذر 1395
صلوات بر حجج طاهره عليهم السلام (از زبان امام حسن عسکری (علیه السلام)   ... ادامه مطلب...
حکمت نامه امام حسین (علیه السلام)
جمعه, 09 مهر 1395
ويژگىِ عاقل نزهة الناظرـ از امام حسين عليه السلام ـ : چون پيشامد سختى بر عاقل... ادامه مطلب...
تأكيد رسول اكرم(صلی الله علیه وآله) …بر حكومت حضرت مهدي (علیه السلام) در خطبه‌ي غديريّه
چهارشنبه, 11 فروردین 1400
  تأكيد رسول اكرم(صلی الله علیه وآله) …بر حكومت حضرت مهدي (علیه السلام) در... ادامه مطلب...
سبب بی مهری برخی از اصحاب پیامبر با علی (علیه السلام)
جمعه, 24 بهمن 1399
  سبب بی مهری برخی از اصحاب پیامبر با علی (علیه السلام) خلیل بن احمد از... ادامه مطلب...
ردّالشمس یکی از فضائل مولاامیرالمومنین (علیه السلام)
سه شنبه, 28 خرداد 1398
پانزدهم شوال سالروز به وقوع پیوستن رد الشمس برای مولا امیرالمومنین (علیه... ادامه مطلب...
برخاستن براى تعظيم شنيدن اسم مبارك حضرت مهدی (علیه السلام)
پنجشنبه, 27 اردیبهشت 1397
  [تعظيم شنيدن اسم مبارك] 6 نجمة ايضا ششمين تكليف عباد،برخاستن براى تعظيم... ادامه مطلب...
زيارت امام حسین عليه السلام در روز اربعين ، به روايت صفوان جمّال
دوشنبه, 08 آبان 1396
  زِيارَةُ الأَربَعينَ بِرِوايَةِ صَفوانَ الجَمّالِ 3273.تهذيب الأحكام عن... ادامه مطلب...
زيارت حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) در روز بیستم ماه صفر (اربعین) توسط جابر بن عبد اللّه انصارى {بانضمام متن زیارت}
جمعه, 05 آبان 1396
  زِيارَةُ جابِرِ بنِ عَبدِ اللّه ِ الأَنصارِيِّ 3275.مصباح الزائر عن عطا :... ادامه مطلب...
متن كامل خطبه پيامبر اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در غدير خم
شنبه, 28 بهمن -2
  متن كامل خطبه پيامبر اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در غدير خم بسم الله... ادامه مطلب...
در سوگ امیر مومنان حضرت علی (علیه السلام)
شنبه, 28 بهمن -2
پس از شهادت امام (علیه السلام)، حسن بن علی (علیه السلام) به خطبه ایستاد وخدا را... ادامه مطلب...
خطبه امام حسن مجتبی (علیه السلام) بعد از شهادت امام امیرالمومنین حضرت علی (علیه السلام)
سه شنبه, 23 خرداد 1396
خطبه امام حسن مجتبی (علیه السلام) بعد از شهادت امام امیرالمومنین حضرت علی... ادامه مطلب...
حَبْلِ اللَّهِ کیانند ؟؟!!
دوشنبه, 12 آبان 1399
  آیه 103 سوره آل عمران وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعاً وَ لا... ادامه مطلب...
نشانه‌ های مؤمن راستین
شنبه, 28 بهمن -2
نشانه‌ های مؤمن راستین نمازهای شبانه‌ روزی ما دو قسم است: فرائض و نوافل.... ادامه مطلب...
زیارت اربعین از نشانه های مومن است
شنبه, 28 بهمن -2
در التهذیب از ابا محمد العسکری (علیه السلام) روایت شده که فرمود : وَ رُوِیَ... ادامه مطلب...
دعای حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام) برای زائران امام حسین (علیه السلام)
چهارشنبه, 16 مهر 1399
دعای حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام) برای زائران امام حسین (علیه السلام) وَ... ادامه مطلب...
جوانى حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) هنگام ظهور و پاسخ به شبهات
شنبه, 25 اردیبهشت 1395
جوانى حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) هنگام ظهور و پاسخ به شبهات  ... ادامه مطلب...