جهت دریافت حدیث هفته برروی اشتراک خبرنامه کلیک کنید.
امام ششم (ع) : چون خواهى دعا كنى خداوند عزوجل را تمجيد كن، و حمد گو و تسبيح نما، و تهليل بگو و او را ثنا نما و بر نبى اكرم (ص) درود فرست و سپس دعا كن كه خواسته ات برآورده شود. مکارم اخلاق جلد 2 صفحه 13
امام صادق (ع) فرمودند : مردى به مسجد در آمد، و دو ركعت نماز خواند و از خداوند حاجت خواست ، پيغمبر (ص) فرمود: اين بنده عجله كرد ، ديگرى آمد و نماز گزارد و خدا را مدح گفت و صلوات فرستاد، پيامبر(ص) فرمود: حاجتت را بخواه كه برآورده خواهد شد. مکارم اخلاق جلد 2 صفحه 14
امام صادق (ع) : همواره دعا از خدا محجوب خواهد بود تا آنگاه كه دعا كننده صلوات بفرستد. مکارم اخلاق جلد 2 صفحه 15
حضرت صادق (ع): هر كه دعا كند و درود به پيغمبر (ص) نفرستد دعا بر سرش بال زنان می ايستد (يعنى بالا نميرود) و چون بر پيغمبر (ص) صلوات فرستد دعايش بالا رود. مکارم اخلاق جلد 2 صفحه 16
امام صادق (ع) : مردى محضر نبىّ اكرم (ص) شرفياب شد و عرض كرد، يا رسول الله ثلث نه بلكه نصف، بلكه همه درودهايم را نثار شما می كنم حضرت فرمود: با اين كار فيض دنيا و آخرتت را تأمين كرده اى ، ابى بصير و ابن الحكم گويند: از حضرت صادق (ع) پرسيدم مراد از اينكه ثلث صلوات و درود را نثار تو ميكنم يعنى چه ؟ فرمود : درود را قبل از هر دعايى می فرستد، و از خداوند هيچ چيز نمي طلبد مگر آنكه سخن خود را به نام پيغمبر آغاز می كند، و بعد حاجت می طلبد. مکارم اخلاق جلد 2 صفحه 16
حضرت صادق (ع): هر كه را حاجتى باشد اوّل صلوات بفرستد ، بعد از خدا حاجت بخواهد، و دعا را نيز به صلوات ختم كند، كه خداوند متعال كريمتر از آنست كه دو طرف دعا را قبول كند و وسط آن را فراموش نمايد كه صلوات هرگز بی استجابت نخواهد ماند. مکارم اخلاق جلد 2 صفحه 17
از امام ششم : پيغمبر (ص) فرمود : هيچ قومى در مجلسى جمع نشوند كه در آن مجلس ياد خداوند و صلوات بر محمّد (ص) نباشد ، مگر آنكه آن مجلس حسرت و وبال بر مجلسيان خواهد بود. مکارم اخلاق جلد 2 صفحه 17
از نبى اكرم روايت است كه : چون اسم پيغمبر(ص) برده شود بسيار بر وى صلوات بفرستيد ، كه هر كه يك صلوات بر پيغمبر (ص) بفرستد، هزار صف فرشته بر او درود می فرستند، هيچ مخلوقى نماند مگر آنكه بروى درود ميفرستند، زيرا كه خدا و فرشتگان بروى صلوات ميفرستند، و هر كه به اين ثواب عظيم ميل نشان ندهد جاهل و مغرور است ، و خداوند و پيغمبر (ص) از وی بری و بیزار هستند. مکارم اخلاق جلد 2 صفحه 100
از نبى اكرم (ص) : من در قيامت نزد ميزان هستم ، و هر كه گناهانش بر ثوابهايش فزونى گيرد صلواتهائى را كه بر من فرستاده می آورم تا بدانها ميزان اعمالش سنگين گردد. مکارم اخلاق جلد 2 صفحه 101
از على (ع): هيچ دعائى به آسمان بالا نميرود، مگر آنكه بر محمد و آل او درود فرستاده شود. مکارم اخلاق جلد 2 صفحه 101
از امام صادق (ع) : در يكى از كتب خوانده ام كه هر كس بر محمد (ص) صلوات فرستد خداوند صد حسنه برايش بنويسد، و هر كه بگويد: صلوات و درود خدا بر محمد و اهل بيت او خداوند هزار حسنه برايش بنويسد. مکارم اخلاق جلد 2 صفحه 101
نبى اكرم (ص) : سزاوارترين مردم به من در قيامت آن كس است كه بيشتر بر من درود فرستد. مکارم اخلاق جلد 2 صفحه 101
حضرت محمد (ص) : بخيل كسى است كه نام من نزد او برده شود و او بر من صلوات نفرستد. مکارم اخلاق جلد 2 صفحه 101
حضرت محمد (ص) : هر فردى از امّتم كه با اخلاص بر من صلوات فرستد خدا ده بار بر او درود فرستد و ده درجه او را بالا برد و ده ثواب برايش بنويسد و ده گناه از نامه عملش محو گرداند. مکارم اخلاق جلد 2 صفحه 102
حضرت محمد (ص) فرمودند : بلند بر من صلوات بفرستيد كه اين عمل نفاق را ببرد. مکارم اخلاق جلد 2 صفحه 102
يزيد بن حسن گويد: حضرت موسى بن جعفر عليهما السلام برايم چنين گفت: كه (پدرم امام صادق عليه السلام فرمود:) شخصى كه بر پيامبر صلوات می فرستد مفهومش آن است كه من بر سر پيمان خود باقى هستم، و به «بلى» كه در عالم «ذرّ» به سؤال أَ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ (آيا من پروردگار شما نيستم- سوره اعراف آیه 172) گفته ام وفادارم. معانی الاخبار جلد 1 صفحه 269
ناجيه از حضرت باقر عليه السّلام روايت كند كه فرمود : در روز جمعه هر گاه نماز عصر را خواندى ، پس بگو:
«اللّهمّ صلّ على محمّد و آل محمّد الأوصياء المرضيين بأفضل صلواتك، و بارك عليهم بأفضل بركاتك، و السّلام عليهم و على أرواحهم و أجسادهم و رحمة اللَّه و بركاته»
كه ترجمه آن اينست: بار الها درود بفرست بر محمّد و آل محمّد جانشينانش كه از آنها راضى و خشنود ميباشى به درجه اعلاى رحمتت و بركت بر آنان نازل كن به بالاترين بركت هايت، درود بر آنها باد و بر روحشان و بدنشان و رحمت خدا و بركاتش نيز.
پس هر كسى كه اين صلوات را بعد از نماز عصر بگويد، خداوند صد هزار حسنه براى او بنويسد، و صد هزار گناه كوچك از او محو كند، و صد هزار حاجت او برآورد، و صد هزار درجه از براى او بالا برد. ثواب الاعمال عقاب الاعمال صفحه 88
عاصم بن ضَمرَه گويد: اميرالمؤمنين عليه السّلام فرمود: فرستادن صلوات بر پيغمبر خدا صلّى اللَّه عليه و اله و سلّم بهتر از آبى كه آتش را خاموش كند ، گناهان را از بين ميبرد ، و سلام بر آن حضرت أفضل است از آزاد كردن چند بنده از قيد بردگى، و دوستى رسول خدا صلّى اللَّه عليه و اله و سلّم افضل و برتر از جان نثارى و ريختن خونها - يا فرمود : به كار بردن شمشيرها- در راه خدا است. ثواب الاعمال عقاب الاعمال صفحه 342
از ابى بصير روايت شده كه امام صادق عليه السّلام فرمود: هنگامى كه نام پيغمبر صلّى اللَّه عليه و اله و سلّم برده می شود بر آن حضرت بسيار صلوات بفرستيد زيرا هر كس يك بار بر او صلوات فرستد خداوند هزار بار در هزار صف از فرشتگان بر وى صلوات فرستد، و هيچ مخلوقى باقى نماند مگر اينكه بر آن بنده صلوات فرستد از جهت صلوات خداوند و فرشتگانش بر او، و دست نكشد از اين ثوابها و بی رغبتى ننمايد مگر نادان خود بين كه خدا و رسول از وى بيزارند.
شرح: مراد از صلوات خداوند و فرشتگان فرو ريختن رحمت و بركت و لطف و كرامت و نعمت خدا است بر بنده خويش. ثواب الاعمال عقاب الاعمال صفحه 342
أبوالبخترى (كه سنّى مسلك است) از امام صادق از پدرانش عليهم السّلام از رسول خدا صلّى اللَّه عليه و اله و سلّم روايت كرده كه فرمود: من در قيامت نزد ميزان اعمال باشم هر كس كفّه گناهانش افزونتر از حسناتش شود آن صلواتهائى را كه بر من فرستاده بياورم و بر حسناتش بيفزايم تا بر گناهانش فزون آيد. ثواب الاعمال عقاب الاعمال صفحه 344
عبد السّلام (بن عبد الرّحمن) بن نعيم گويد: به امام صادق عليه السّلام عرض كردم من داخل كعبه شدم و دعائى به خاطرم نيامد جز صلوات بر محمّد صلّى اللَّه عليه و اله و سلّم فرمود: آگاه باش مانند تو در فضيلت و ثواب كسى از خانه خدا بيرون نيامده است. ثواب الاعمال عقاب الاعمال صفحه 345
حارث همدانى گويد: اميرالمؤمنين عليه السّلام فرمود: هيچ دعائى به آسمان راه ندارد تا اينكه بر محمّد و اهل بيتش عليهم السّلام صلوات فرستاده شود. ثواب الاعمال عقاب الاعمال صفحه 345
صباح بن سيابه گويد : امام صادق عليه السّلام به من فرمود: آيا دعائى به تو بياموزم كه روى تو را از آتش جهنّم حفظ كند؟ گويد: عرضكردم آرى، فرمود:پس از دميدن سپيده صبح صد بار بگو«اللّهمّ صلّ على محمّد و آل محمّد»خداوند روى تو را از حرارت آتش دوزخ در امان دارد. ثواب الاعمال عقاب الاعمال صفحه 345
ابن أبى عمير از يك تن از روات روايت كند كه امام صادق عليه السّلام فرمود: در پاره اى از كتابها يافتم كه هر كس بر محمّد و آل محمّد عليهم السّلام صلوات بفرستد، خداوند يك صد حسنه در نامه عملش بنويسد، و هر كس (بر محمّد و اهل بيتش صلوات فرستد بدين طريق كه) بگويد : «صلّى اللَّه على محمّد و أهل بيته»
خداوند براى او هزار حسنه بنويسد. ثواب الاعمال عقاب الاعمال صفحه 346
محمّد بن فضيل از امام هشتم عليه السّلام روايت كرده كه فرمود: رسول خدا صلّى اللَّه عليه و اله و سلّم فرموده است: هر كس در روز جمعه صد بار بر من صلوات فرستد، خداوند شصت حاجت او را روا كند، سى حاجت براى دنيا و سى حاجت براى آخرت. ثواب الاعمال عقاب الاعمال صفحه 346
عبد اللَّه بن مغيره گويد: از موسى بن جعفر عليهما السّلام شنيدم ميفرمود :
هر كس در تعقيب نماز صبح و مغرب پيش از آنكه برخيزد يا با كسى سخن گويد ، سوره احزاب آیه 56 : إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِيماً را قرائت كند و بعد بگويد :«اللّهمّ صلّ على محمّد النبىّ و ذريّته» خداوند يك صد حاجت او را روا كند، هفتاد در دنيا و سى در آخرت.
عبد اللَّه گويد : پرسيدم معنى صلاة خدا و ملائكه و صلاة مؤمنين چيست ؟ فرمود : صلاة خدا رحمت اوست، و صلاة فرشتگانش ستايش و مدح آنها است براى پيغمبر و صلاة مؤمنين دعا است براى او، و از اسرار آل محمّد صلّى اللَّه عليه و اله و سلّم در موضوع صلوات بر پيغمبر و آلش اين نوع صلوات است گفته شود: اللّهمّ صلّ على محمّد و آل محمّد في الاوّلين، و صلّ على محمّد و آل محمّد في الآخرين و صلّ على محمّد و آل محمّد في الملأ الأعلى، و صلّ على محمّد و آل محمّد في المرسلين، اللّهمّ أعط محمّدا [و آل محمّد] الوسيلة و الشّرف و الفضيلة و الدّرجة الكبيرة، اللّهمّ إنّي آمنت بمحمّد صلّى اللَّه عليه و اله و سلّم و لم أره، فلا تحرمنى يوم القيامة رؤيته، و ارزقنى صحبته، و توفّنى على ملّته، و اسقني من حوضه مشربا رويّا سائغا هنيئا، لا أظمأ بعده أبدا، إنّك على كلّ شىء قدير، اللّهمّ كما آمنت بمحمّد صلّى اللَّه عليه و اله و سلّم و لم أره فعرّفنى في الجنان وجهه، اللّهمّ بلّغ روح محمّد عنّي تحيّة كثيرة و سلاما»پس هر كس بر پيغمبر صلّى اللَّه عليه و اله و سلّم در هر بامداد سه بار و در هر شبانگاه سه بار اين چنين صلوات بفرستد تمام گناهان و خطاهايش نابود و محو شود، و ايّام شاديش به طول انجامد، و دعايش مستجاب گردد، و به آرزويش برسد، و روزيش فراوان شود و بر پيروزى بر دشمن يارى گردد، و اسباب خير از هر سو براى او فراهم آيد، و در بهشت برين از همنشينان پيغمبر صلّى اللَّه عليه و اله و سلّم باشد. ثواب الاعمال عقاب الاعمال صفحه 347
عبد اللَّه بن سنان از امام صادق عليه السّلام روايت كرده كه فرمود: روزى رسول خدا صلّى اللَّه عليه و اله و سلّم به أميرالمؤمنين فرمود آيا تو را مژده ندهم؟ امير المؤمنين عليه السّلام گفت:به فرما پدر و مادرم قربانت شما كه پيوسته مبشّر به خير و خوبيها بوده ايد ، فرمود : جبرئيل تازگى براى من خبر خوشى آورده و آن اينست كه هر كدام از امّتان من هنگامى كه بر من صلوات ميفرستد اگر نام اهل بيتم را نيز ملحق سازد درهاى آسمان جملگى براى پذيرفتن دعا و عبادت او گشوده گردد، و فرشتگان هفتاد درود بر وى بفرستند، و اين خود محو سازنده جرم است، آنگاه گناهان چون برگ درختان از او بريزد، و خداوند تعالى فرمايد: «لبّيك» تو را پذيرفتم بنده من خجسته و مسعود باشى پس فرشتگان را گويد شما هفتاد بار بر وى درود فرستاديد و من هفتصد بار، ليكن اگر تنها بر من صلوات بفرستد و اهل بيتم را ملحق نسازد ميان دعاى او و آسمان هفتاد حجاب حائل باشد، و خداوند جلّ جلاله فرمايد: «لا لبّيك» تو را نپذيرم خجسته مباد ترا و مسعود نباشى. اى فرشتگان من دعاى او را به آسمان مبريد تا اينكه اهل بيت پيغمبرش را نيز در فرستادن درود با پيغمبر ملحق سازد، پس همچنين دعايش پذيرفته نگردد و به آسمان بالا نرود تا بر اهل بيت پيغمبر نيز سلام و درود بفرستند. ثواب الاعمال عقاب الاعمال صفحه 350
ابن أبى عمير گويد: حمّاد بن عثمان از امام صادق عليه السّلام پرسيد: أفضل اعمال در روز جمعه كدام است؟ فرمود صلوات بر محمّد و آل محمّد يك صد [و يك] بار بعد از نماز عصر، و هر چه بر آن بيفزائى بهتر خواهد بود.احمد بن خالد برقىّ گويد: در روايتى كه عبد اللَّه بن سيابه و أبو اسماعيل از ناجيه از يكى از اين دو امام ابو جعفر باقر يا أبو عبد اللَّه الصادق عليهما السّلام نقل كرده فرمود: چون نماز جمعه به جاى آوردى بگو «اللّهمّ صلّ على محمّد و آل محمّد الأوصياء المرضيّين بأفضل صلواتك، و بارك عليهم بأفضل بركاتك، و السّلام عليه و عليهم و على أرواحهم و أجسادهم و رحمة اللَّه و بركاته»
خداوند براى تو يك صد هزار حسنه بنويسد، و يك صد هزار گناه از نامه عملت محو سازد، و يك صد هزار حاجتت را براى آن روا كند، و يك صد هزار درجه مقامت را بالا برد. ثواب الاعمال عقاب الاعمال صفحه 351
عمّار ساباطى گويد : من نزد امام صادق عليه السّلام بودم : مردى گفت :«اللّهم صلّ على محمّد و أهل بيت محمّد»امام عليه السّلام به او فرمود: اى مرد دائره را بر ما تنگ ساختى آيا نميدانى كه اهل بيت همان پنج تن اصحاب كسايند و بس، مرد پرسيد چگونه بگويم؟ فرمود بگو:«اللّهمّ صلّ على محمّد و آل محمّد» تا اينكه ما و شيعيان ما نيز داخل باشيم. ثواب الاعمال عقاب الاعمال صفحه 352
معاوية بن عمّار گويد: امام صادق عليه السّلام فرمود: هر كس در يك روز صد بار «ربّ صلّ على محمّد و أهل بيته»
بگويد: خداوند يك صد حاجت او را برآورد سى حاجت از آنها براى دنيا و هفتاد براى آخرت. ثواب الاعمال عقاب الاعمال صفحه 352
عبد اللَّه بن سنان گويد: امام صادق صلوات اللَّه عليه فرمود: رسول خدا صلّى اللَّه عليه و اله و سلّم فرموده است: آواز خود را هنگام فرستادن صلوات بر من بلند كنيد زيرا كه آن نفاق را خواهد برد. ثواب الاعمال عقاب الاعمال صفحه 353
حضرت صادق عليه السلام فرمود : پيوسته دعا محجوبست (و ميانه آن و استجابتش حجاب و پرده اى حائل است) تا بر محمد و آلش صلوات فرستاده شود (كه آنگاه پرده و حائل برطرف شود)
شرح : جزرى در نهايه گفته است : صلاة در لغت به معناى دعا است، و عبادت مخصوصه را كه شامل دعا است صلاة گفته اند، و برخى گفته اند: صلاة در لغت به معناى تعظيم است، و عبادت مخصوصه را هم صلاة گفته اند چون در آن تعظيم خداوند است- تا آنكه گويد-: و اما اينكه گوئيم «اللهم صل على محمد» معنايش اينست كه خدايا او را بزرگوار كن در دنيا بوسيله بلند كردن نام او و آشكار كردن دعوت و نگهدارى شريعتش، و در آخرت به قبول كردن شفاعت او در باره امتش و دو چندان كردن اجر و پاداشش.
فيض (ره) در وافى گويد : معناى صلاة خدا بر پيغمبرش (ص) افاضه انواع كرامات و لطائف نعمتها است بر او، و اما صلوات ما و فرشتگان بر او پس آن درخواست آن كرامت و افاضه آن بر او است.
و مجلسى (ره) گويد : مشهور آنست كه صلاة از خداى سبحان رحمت است و از فرشتگان استغفار (و طلب آمرزش) و از بندگان دعا است. و در معناى «آل» گفته است: آل پيغمبر (ص) نزد شيعه اماميه عترت طاهره و خاندان معصوم او هستند، و اينكه شهيد ثانى (ره) آن را مخصوص به أميرالمؤمنين و فاطمه و حسن و حسين عليهم السلام كرده است وجهى و دليلى ندارد ، و اما نزد عامه در اين باره اختلاف بسيارى است پس برخى گفته اند: آل پيغمبر (ص) تمامى امت او هستند و برخى گفته اند: عشيره اويند، و برخى گفته اند، هر كه از بنى هاشم و بنى عبد المطلب كه گرفتن زكاة بر آنها حرام است آل پيغمبرند، سپس وجوهى براى اينكه دعا بدون صلوات محجوبست ذكر فرموده است. اصول كافى جلد 4 صفحه 247
حضرت صادق عليه السّلام فرمود : هر كه دعائى كند و نام پيغمبر (ص) را نبرد آن دعا بالاى سرش (چون پرنده اى) بچرخد، و چون نام پيغمبر (ص) را برد دعا بالا رود. اصول كافى جلد 4 صفحه 248
حضرت صادق عليه السّلام فرمود : مردى نزد پيغمبر (ص) آمد عرضكرد : اى رسول خدا من يك سوم صلواتم را براى شما قرار دهم ، نه بلكه نيمى از صلواتم را مخصوص شما گردانم ، نه بلكه تمامى آن را از آن شما گردانم ؟ رسول خدا (ص) فرمود: در اين صورت خرج و موونه دنيا و آخرت تو كفايت شود. (شرح اين حديث از زبان امام عليه السّلام در حدیث 4 بیاید). اصول كافى جلد 4 صفحه 248
ابوبصير گويد : از حضرت صادق عليه السلام پرسيدم معناى اينكه : همه صلواتم را براى شما قرار دهم» چيست؟ فرمود: يعنى پيغمبر (ص) را مقدمه و جلو هر حاجتى قرار ميدهد، و از خداى عزوجل چيزى درخواست نكند تا به نام پيغمبر (ص) ابتداء كند و صلوات بر او فرستد، سپس حاجات خود را از خدا درخواست كند.
شرح : فيض (ره) در شرح حديث (3) گويد : مقصود از صلاة معناى لغوى آن است كه دعا باشد و معناى گفتار آن مرد به پيغمبر اينست كه هر گاه به درگاه خداوند در باره حاجتى دعا ميكنم اول به شما دعا ميكنم و آن را ريشه و پايه قرار ميدهم سپس آنچه براى خود خواهم روى آن قرار دهم و همين است معناى آنچه از تفسير اين حديث بيايد (كه اشاره به حديث (4) است).اصول كافى جلد 4 صفحه 248
حضرت صادق عليه السلام فرمود: رسول خدا (ص) فرمود مرا چون قدح شتر سوار قرار ندهيد، زيرا شتر سوار قدح خود را پر كند و هر زمان خواست بنوشد مرا در اول دعا و وسط و آخر آن قرار دهيد. شرح : فيض (ره) گويد: ابن اثير گفته است: يعنى در آخر بياد من نيفتيد چنانچه شتر سوار قدح خود را در آخر بار و بنه خود قرار دهد، و پس از آنكه از بار كردن همه آنها فارغ گرديد آن را پشت آنها بياويزد، سپس فيض (ره) گويد: و شايد مقصود اين باشد (كه هميشه بياد من باشيد نه مانند قدح شتر سوار زيرا كه) شتر سوار ياد قدح خود نكند تا گاهى كه تشنه شود و بخواهد آب بياشامد كه در آن هنگام آن را پر كند و بياشامد، و اوقات ديگر از آن غافل است.اصول كافى جلد 4 صفحه 248
حضرت صادق عليه السلام فرمود : چون نام پيغمبر (ص) برده شد بسيار بر او صلوات بفرستيد، زيرا هر كس يك صلوات بر پيغمبر (ص) فرستد خداوند هزار بار در هزار صف از فرشته ها بر او صلوات فرستد، و چيزى از مخلوقات خدا نماند جز اينكه بر اين بنده صلوات فرستد براى آنكه خداوند و فرشتگان براى او صلوات فرستند، و هركس در اين فضيلت رغبت نكند پس او نادان و مغرور است، و خدا و رسول و خاندانش از او بيزارند.
شرح : مجلسى (ره) گويد : اينكه فرمود : « بسيار صلوات بر او بفرستيد » محمول بر استحباب است چنانچه اجماع بر آن است، و اينكه فرمود: «خداوند در هزار صف فرشتگان بر او صلوات فرستد» چند معنى دارد، و معنى اول كه ظاهر هم همانست اينست كه خداوند بر او ثنا گويد و صلوات فرستد به كلامى كه آن كلام را هزار صف از فرشتگان بشنوند و آنها نيز به صلوات خداوند عزوجل صلوات فرستند. و پس از آن چند وجه ديگر نقل كرده (و در آخر باب هم در فائده پنجم از فوائدى كه ذكر كرده معانى ديگرى نقل كند)- تا آنكه گويد-: و مقصود از صلوات بر پيغمبر (ص) صلوات بر او و آل او است، نه صلوات بر پيغمبر (ص) فقط ، زيرا در روايات خاصه و عامه وارد شده كه صلوات به او بدون صلوات بر آل پذيرفته نيست، بلكه از اخبار ما ظاهر گردد كه حرام و موجب عقاب است ... و در آخر اين خبر نيز اشاره اى بدان شده. اصول كافى جلد 4 صفحه 249
حضرت صادق عليه السلام فرمود : رسول خدا (ص) فرمود : هر كه بر من صلوات فرستد خدا و فرشتگان بر او صلوات فرستند، هر كه خواهد كم فرستد و هر كه خواهد بيش. اصول كافى جلد 4 صفحه 249
حضرت صادق عليه السلام فرمود : رسول خدا (ص) فرمود : صلوات بر من و بر اهل بيت من نفاق را ميبرد.اصول كافى جلد 4 صفحه 250
حضرت صادق عليه السلام فرمود : هر كه صد بار بگويد : «يا رب صلى على محمد و آل محمد» صد حاجت از او برآورده شود كه سى حاجت آن از (حاجات) دنيا باشد [و باقى از آخرت].اصول كافى جلد 4 صفحه 250
حضرت صادق عليه السلام فرمود: هر دعائى كه خداى عزوجل بدان خوانده شود از رفتن به آسمان محجوبست تا صلوات بر محمد و آل محمد فرستاده شود.اصول كافى جلد 4 صفحه 250
حضرت صادق عليه السلام فرمود: مردى نزد رسول خدا (ص) آمده عرضكرد: من نيمى از صلوات (و دعاهايم) را براى شما قرار دهم؟ فرمود: آرى، سپس عرضكرد: همه دعاهايم را به شما مخصوص گردانم؟ فرمود: آرى، همين كه آن مرد رفت رسول خدا (ص) فرمود: اندوه دنيا و آخرتش كفايت شد. اصول كافى جلد 4 صفحه 250
امام صادق (ع) فرمود: مردى نزد رسول خدا (ص) آمده عرضكرد : اى رسول خدا : يك سوم دعاهاى خود را به شما اختصاص دهم؟ فرمود: نيكو است، عرضكرد: اى رسول خدا نيمى از دعاهاى خود را مخصوص شما گردانم؟ فرمود: اين بهتر است، عرضكرد: همه دعاهايم را براى شما قرار دهم؟ فرمود:
در اين صورت خداى عزوجل آنچه از كارهاى دنيا و آخرتت كه تو را اندوهناك كند كفايت فرمايد. پس مردى به حضرت صادق عليه السّلام عرضكرد: خدايت نيكى دهد چگونه دعايش را براى او قرار دهد، حضرت عليه السلام فرمود: چيزى از خداى عزوجل در خواست نكند جز اينكه ابتداء به صلوات بر محمد و آلش عليهم السلام كند. اصول كافى جلد 4 صفحه 250
حضرت صادق عليه السلام فرمود: رسول خدا (ص) فرمود: آوازهاى خود را به صلوات بر من بلند كنيد، زيرا كه آن نفاق را برطرف سازد. اصول كافى جلد 4 صفحه 251
اسحاق بن فروخ گويد : حضرت صادق عليه السلام فرمود : اى اسحاق بن فروخ هر كه ده بار بر محمد و آل محمد صلوات بفرستد خداوند و فرشتگان او صد بار بر او صلوات فرستند، و هر كه صد بار بر محمد و آل محمد صلوات فرستد خداوند و فرشتگانش هزار بار بر او صلوات فرستند، آيا گفتار خداى عزوجل را نشنيده اى (كه فرمايد:) «او است آن خداوندى كه رحمت (يا درود) فرستد بر شما (او) و فرشتگانش تا برون آرد شما را از تاريكيها به سوى روشنائى و بوده است به مؤمنان مهربان» (سوره احزاب آيه 43). توضيح : - استشهاد به آيه شريفه براى اثبات اين معنا است كه چگونه خداوند و فرشتگانش صلوات و درود بر كسى فرستند، و در اينكه صلوات خدا و فرشتگان بر مردم چيست و چگونه است مورد اختلاف است
طبرسى (ره) گويد : صلوات از خدا آمرزش و رحمت است، و گفته شده : ثنا و ستايش است، و برخى گفته اند: كرامت و بخشندگى است، و اما صلوات فرشتگان همان دعاى آنها است چنان كه از ابن عباس نقل شده، و گفته شده: درخواست آنها است از خداى تعالى براى فرو فرستادن رحمت. اصول كافى جلد 4 صفحه 251
محمد بن مسلم از يكى از دو امام باقر و صادق عليهما السلام حديث كند كه فرمود: در ميزان (و ترازوى اعمال در قيامت) چيزى سنگين تر از صلوات بر محمد و آل محمد نيست ، و همانا مردى باشد كه اعمالش را در ميزان گذارند و سبك باشد، پس ثواب صلوات او درآيد و آن را در ميزان نهد پس بسبب آن سنگين گردد و (بر كفه ديگر) بچربد. اصول كافى جلد 4 صفحه 252
حضرت صادق عليه السلام فرمود: هر كه به درگاه خداى عزوجل حاجتى دارد بايد به صلوات بر محمد و آلش شروع كند، و سپس حاجت خود را بخواهد، و در آخر هم به صلوات بر محمد و آل محمد پايان دهد، زيرا كه خداى عزوجل كريمتر از آن است كه دو طرف (دعا) را بپذيرد، و وسط (دعا) را واگذارد (و به اجابت نرساند) زيرا صلوات بر محمد و آل محمد محجوب نيست (و بدون برخورد به حجابى بالا رود). اصول كافى جلد 4 صفحه 252
عبد السلام بن نعيم گويد : به امام صادق عليه السلام عرض كردم : من وارد خانه (كعبه) شدم و هيچ دعائى به خاطر نداشتم جز صلوات بر محمد و آل محمد؟ فرمود: آگاه باش كه هيچ كس مانند تو (در فضيلت و ثواب) از خانه بيرون نيامده است. اصول كافى جلد 4 صفحه 252
عبيد اللَّه بن عبد اللَّه دهقان گويد : خدمت حضرت رضا عليه السلام شرفياب شدم ، پس آن حضرت به من فرمود : معناى گفتار خداوند چيست؟ (كه فرمايد:) و ياد كرد نام پروردگارش را پس صلوات بجا آورد « (سوره اعلى آيه 15) من عرض كردم : يعنى هر زمان نام پروردگارش را بياد آورد برخاست پس نماز خواند (و صلاة به معناى نماز است) فرمود: (اگر اين طور باشد) پس خدا به حقيقت تكليفى نابجا و بيرون از طاقت و توانائى كرده است؟ عرضكردم : قربانت پس معناى آن چگونه است؟ فرمود: هر گاه نام پروردگارش را ياد كند بر محمد و آل او صلوات فرستد. توضيح : - مجلسى (ره) پس از نقل تفاسير زيادى كه از معصوم عليه السلام و غير او در تفسير آيه رسيده كه صلاة در آيه «فصلى» را بتوحيد، و ذكر قلبى، و ذكر زبانى- يعنى اللَّه اكبر-، و نماز در صحرا، و نماز فطر و أضحى، تفسير كرده اند گويد: منافاتى ميانه اين روايت و آن روايات نيست، زيرا اين نيز يكى از معانى آيه و بطنى از بطون آن ميباشد. اصول كافى جلد 4 صفحه 252
حضرت صادق عليه السلام فرمود : هر گاه يكى از شماها نماز بخواند و در نماز خود نام پيغمبر (ص) [و آل او] را نبرد، با اين نماز به جز راه بهشت ميرود (يعنى اين نماز او را به بهشت نخواهد برد) و رسول خدا (ص) فرمود: هر كس كه من نزد او نامم برده شود و بر من صلوات نفرستد به دوزخ رود، پس خدايش (از رحمت خود) دور كند و فرمود رسول خدا (ص) : و هركس كه من نزدش نام برده شوم و صلوات (فرستادن) را بر من فراموش كند از راه بهشت بخطا رفته است. اصول كافى جلد 4 صفحه 253
حضرت صادق عليه السلام فرمود: رسول خدا (ص) فرموده است: هر كه من نزدش نام برده شوم و فراموش كند كه بر من صلوات بفرستد خداوند او را به راهى جز راه بهشت برد. اصول كافى جلد 4 صفحه 253
حضرت صادق عليه السلام فرمود: پدرم شنيد كه مردى به پرده كعبه در آويخته و ميگويد : «اللهم صل على محمد»(و نامى از آل محمد دنبال آن نمی برد) پدرم به او فرمود: اى بنده خدا بريده اش مكن ، و در باره حق ما به ما ستم مكن ، و بگو:«اللهم صل على محمد و أهل بيته». اصول كافى جلد 4 صفحه 253
حضرت محمد (ص) : هرکه بر من صلوات فرستد خدا و فرشتگان بر او صلوات فرستند و هرکه خواهد کم فرستد و هر که خواهد زیاد کند. اصول کافی جلد 4 کتاب الدعا باب الصلوة علی النبی و اهل بیته حدیث 7
حضرت محمد (ص) : صلوات شما بر من موجب اجابت دعای شما و سبب پاکیزگی ( قبول ) اعمال شما است. طرائف الحکم جلد 1 صفحه 214 نقل از وسائل الشیعه کتاب الصلوة
حضرت محمد (ص) : هرکه صلوات بر محمد و آلش بفرستد خداوند جل جلاله فرماید بر تو باد درود خدا ، پس زیاد بفرست و هرکه صلوات ( فقط ) به محمد (ص) فرستد و بر آلش درود نگوید بوی بهشت را که از پانصد سال راه شنیده میشود نبوید. امالی صدوق مجلس 60 حدیث 60
حضرت محمد (ص) : صداهای خود را به صلوات فرستادن بر من بلند کنید زیرا که آن نفاق را بر طرف سازد. اصول کافی جلد 4 باب الصلوة علی النبی و اهل بیته حدیث 13
حضرت محمد (ص) : کسی که در نزد او نام من برده شود و به من صلوات نفرستد داخل دوزخ شود و خداوند تعالی او را ( از رحمت خود ) دور گرداند. روضة الواعظین صفحه 324
حضرت محمد (ص) : بخیل کسی است که نام من در نزدش برده شود و بر من صلوات نفرستد. سفینة البحار جلد 1 صفحه 61
حضرت محمد (ص) : هرکه بر من یکبار صلوات فرستد خداوند بر او ده مرتبه درود فرستد و کسی که بر من ده مرتبه صلوات فرستد خداوند بر او صد مرتبه درود فرستد و هرکه بر من صد صلوات فرستد خداوند بر او هزار صلوات فرستد و کسی را که هزار مرتبه خداوند به او درود فرستاده باشد هرگز در آتش دوزخ او را عذاب نکند. جامع الاخبار صفحه 69
حضرت محمد (ص) : روز قیامت من نزد میزان ( اعمال ) خواهم بود ، پس کسی که گناهانش بر اعمال نیک او سنگینی کند صلواتی را که او بر من فرستاده می آورم ( و بر حسنات او اضافه میکنم ) تا اعمال نیک او را سنگین نمایم. طرائف الحکم جلد 2 صفحه 124 نقل از وسائل الشیعه
حضرت محمد (ص) : کسی که در کتابی برای من صلوات فرستد ( بنویسد ) تا موقعیکه نام من در این کتاب است ، همیشه فرشتگان برای او طلب آمرزش میکنند. سفینة البحار جلد 2 صفحه 50
حضرت محمد (ص) : کسی که یکبار بر من صلوات فرستد خداوند دری از عافیت بر او باز کند. جامع الاخبار صفحه 69
حضرت محمد (ص) : در روز قیامت نزدیکترین مردم نسبت به من کسی است که بیشتر بر من صلوات فرستاده باشد. جامع الاخبار صفحه 69
حضرت محمد (ص) : هرکه گوید : صلی الله علی محمد و آل محمد ، خداوند پاداش هفتادو شهید را به او بخشد و از گناهانش خارج شود مانند روزی که مادرش او را زائیده است. روضة الواعظین صفحه 323
حضرت محمد (ص) : هرکه صد مرتبه در روز جمعه بر من صلوات فرستد خداوند خطاهای هشتاد ساله او را می آمرزد. جامع الاخبار صفحه 70
حضرت محمد (ص) : هیچ دعائی نیست که میان آن دعا و آسمان حجاب و مانعی نباشد تا اینکه بر محمد و آل محمد صلوات فرستاده شود و چون چنین شود حجاب دریده شده و دعا داخل گردد و زمانیکه چنین کار نشود ( صلوات نفرستند ) دعا ( به آسمان ) بلند نشود. جامع الاخبار صفحه 71
رسول خدا (ص) : در معراج ، ملکی را دیدم که هزار هزار دست دارد ( یعنی یک میلیون ) و هر دستی هزار هزار انگشت دارد و هر انگشتی هزار هزار بند دارد ، آن ملک گفت : من حساب دانه های قطرات باران را میدانم که چند تا در صحرا و چند دانه در دریا میبارد ، تعداد قطرات باران را از ابتدای خلقت تا حال را میدانم ، ولی حسابی است که من از محاسبه آن عاجزم ، رسول خدا (ص) فرمود : چیست ؟ عرض کرد : هرگاه جماعتی از امت تو با هم باشند و با هم بر تو صلوات بفرستند ، من از محاسبه ثواب صلوات عاجزم. آثار و برکات صلوات صفحه 30
زنی شفای پسر کر و کور خود را از حضرت رسول (ص) خواست ، آن حضرت فرمود : برو بر من بسیار صلوات بفرست ، آن زن هم به هر قدمی که بر میداشت یک صلوات میفرستاد ، چون به خانه رسید ، پسر او سالم شد.نزد حضرت برگشت و سلامتی پسرش را به آن حضرت گفت ، حاضرین شاد شدند ، جبرئیل نازل شد و گفت : خداوند میفرماید : چنانچه اعضای این پسر را به برکت صلوات بر تو و آل تو شفا دادم ، روز قیامت نیز به برکت صلوات بر تو ، گناهان امت را می بخشم. کاخ نشینان بهشت صفحه 317
حضرت محمد (ص) : هرکس یکبار بر من صلوات بفرستد ، از گناهان او ذره ای باقی نمی ماند. جامع الاخبار صفحه 67
حضرت محمد (ص) : هرکس یک مرتبه بر من صلوات بفرستد ، آن دو ملکی که محافظ رفتار او هستند ، تا سه روز هیچ گناهی برای او نمی نویسند. جامع الاخبار صفحه 68
حضرت محمد (ص) : هرکس هر روز از روی شوق و محبت به من سه مرتبه صلوات بفرستد ، بر خدا لازم میشود که گناهان او را بیامرزد ، در همان روز یا همان شب. بحارالانوار جلد 94 صفحه 69
حضرت محمد (ص) : هرکس مرا یاد کند و بر من صلوات فرستد ، خدا جمیع گناهان او را بیامرزد ، اگرچه به عدد ریگهای عالج باشد . عالج ، بیابانی است که ریگ هایش از سایر بیابان ها بیشتر است و بین مکه و شام و عراق قرار دارد. داستانهای صلوات صفحه 12
حضرت محمد (ص) : هرکس بر من یکبار صلوات فرستد خدا بر او ده بار درود خواهد فرستاد و نیز ده خطا را از او برطرف خواهد ساخت و ده درجه او را بالا خواهد برد. آثار برکات صلوات صفحه 35
حضرت محمد (ص) : کسی که بر من صلوات بفرستد هرگز داخل آتش جهنم نخواهد شد. جامع الاخبار صفحه 68
حضرت محمد (ص) : هرکس هر روز هزار صلوات بر من فرستد از دنیا نخواهد رفت تا جای خود را در بهشت ببیند. فضیلت صلوات صفحه 14
حضرت محمد (ص) : هرکس بر من زیاد صلوات فرستد از تلخی مرگ و جان کندن ایمن گردد و هرکس بگوید { اللهم صل علی محمد و آل محمد } خدا به او ثواب هفتاد و دو شهید عنایت فرماید و از گناهان بیرون آید مانند روزی که از مادر متولد شده است. فضیلت صلوات صفحه 114
از امام رضا (ع) در تفسیر آیه { وَ ذَكَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلی ( سوره اعلی آیه 15 ) "آنان كه نام پروردگار خود را بر زبان آوردند و نماز گزاردند " } فرمود : مراد از این آیه این است که هرگاه نام پروردگار متعال بر زبان آمد ، بر محمد و آل محمد (ص) درود و صلوات فرستاده شود. آثار و برکات صلوات صفحه 37
پیامبر اکرم (ص) فرمود : کاروانی از فرشتگان به امر پروردگار در جهان حرکت میکنند و هنگامی که به جلسه ذکر و صلوات میرسند ، به یکدیگر میگویند : فرود آییم.زمانی که پیاده میشوند ، اهل جلسه را هنگام دعا با ذکر آمین ، یاری کرده و نیز اهل جلسه را هنگام صلوات کمک و همراهی میکنند و در پایان به یکدیگر می گویند : خوشا به حال افراد این جلسه که خدا آنان را آمرزید. آثار برکات صلوات
امام صادق (ع) : کسی که حاجتی دارد باید اول ، صلوات بر محمد و آل محمد (ص) بفرستد و بعد از آن ، حاجت خود را بخواهد و در آخر دعا ، دوباره صلوات بفرستد ، زیرا خدا کریم تر از آن است که دو طرف دعا را قبول کند و وسط دعا را قبول نکند و صلوات بر محمد و آل محمد (ص) مانع های استجابت دعا را برطرف میکند. اصول کافی جلد 4 باب صلاة النبی
ابوبصیر می گوید : از امام صادق (ع) شنیدم که فرمود : جایزه و پاداش و مژدگانی کسی که بین نماز ظهر و عصر ، صلوات بر محمد (ص) و آل او بفرستد ، معادل پاداش هفتاد رکعت نماز است.نیز فرمود : هرکه بعد از نماز صبح و ظهر بگوید : (( اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم )) نمی میرد تا این که حضرت مهدی (عج) را زیارت کند. سفینة البحار جلد 2 صفحه 50
امام رضا (ع) فرمود : کسی که بعد از نماز صبح و مغرب ، قبل از آن که از حالت نماز خارج شود ، بگوید : { إِنَّ اللَّهَ وَ مَلَئكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلىَ النَّبىِِّ يَأَيهَُّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ صَلُّواْ عَلَيْهِ وَ سَلِّمُواْ تَسْلِيمًا ( سوره احزاب آیه 56 ) } سپس بگوید : اللهم صل علی محمد و ذریته ، خداوند صد حاجت او را برآورده میکند که هفتاد حاجت در دنیا و سی حاجت در آخرت است. سفینة البحار جلد 2 صفحه 50
امام رضا (ع) : کسی که نمی تواند با چیزی گناهانش را پاک و محو نماید ، بر محمد (ص) و آل او صلوات بفرستد ، زیرا صلوات گناهان را ریشه کن و نابود میکند و ازبین میبرد. سفینة البحار جلد 2 صفحه 50
حاجی نوری نقل کرده است : از حاج شیخ احمد بن شیخ زین الدین فرمود : شبی امام زین العابدین (ع) را در خواب زیارت کردم ، گفتم : آقا چه کار کنم تا همیشه به فکر قبر و قیامت باشم ، و توشه ای برای آن موقع جمع کنم ؟ آقا چه کنم توفیق توبه پیدا کنم و عمل صالحی انجام دهم ؟ آقا ، ناراحتم ، چه کنم توفیق و سعادت از من گرفته شده است ؟ آن حضرت فرمود : اگر میخواهی توفیق و سعادت پیدا کنی بر خودت لازم کن که همیشه بگویی : { اللهم صل علی محمد و آل محمد }. دارالسلام صفحه 123
رسول خدا (ص) فرمودند : صلوات ، فقر را برطرف میکند. داستان صلوات صفحه 97
رسول خدا (ص) : وقتی چیزی را فراموش کردید ، بر من صلوات بفرستید که موجب یاد آمدن آن چیز خواهد شد ، ان شاء الله تعالی. صلوات کلید حل مشکلات صفحه 31
مردی خدمت رسول خدا (ص) آمد و از فقر شکایت کرد ، آن حضرت فرمود : وقتی داخل خانه خود شدی ، سلام کن ؛ خواه کسی در خانه باشد خواه نباشد ، و بر من سلام فرست و بعد از آن ، سوره اخلاص را بخوان. آن مرد چنان کرد و در اندک روزی توانگر گردید ؛ چنان که به همسایگان و خویشان خود کمک مالی میکرد. آثار برکات صلوات صفحه 47
رسول خدا (ص) فرمود : خدا فرشته ای آفریده است که دو بال دارد ، یکی در مشرق است و دیگری در مغرب ، و پای او در زمین هفتم است و سر او زیر عرش و برای آن ملک پرهایی است به عدد همه خلایق از انس و جن و حیوانات صحرایی و دریایی و به عدد انفاس ایشان و به شماره قطرات باران و برگ درختان و ستاره های آسمان و ریگ های بیابان ، چون یکی از امت من ، بر من صلوات فرستد ، خدا به آن فرشته امر فرماید که در نهر نور که دریایی است زیر عرش ، غوطه خورد و بیرون آید و خود را تکان دهد ، و از هر پر وی قطره ای فرو ریزد و خدا آن قطره را ملکی گرداند و جمیع آنها را امر فرماید که تا روز قیامت برای آن بنده استغفار کنند. شرح فضائل صلوات صفحه 53
مالک جهنی گوید : گُلی به حضرت صادق (ع) دادم ، گرفتند و بوئیدند و بر هر دو دیده گذاشتند ، سپس فرمودند : هرکه گُلی را بگیرد و ببوید و بر دیده ها بگذارد و بگوید : { اللّهمّ صلّ على محمّد و آل محمّد } هنوز بر زمین نگذاشته باشد که گناهانش آمرزیده شود. آثار برکات صلوات صفحه 83
امام صادق (ع) فرمود : هرکس بین نمازهای ظهر و عصر ، بر پیغمبر خدا و آل او درود فرستد ، آن دعا برابر با هفتاد رکعت نماز خواهد بود. مستدرک الوسائل جلد 1 صفحه 424
امام صادق (ع) فرمود : هرکس بعد از نماز صبح و نماز ظهر بگوید : { اللّهمّ صلّ على محمّد و آل محمّد و عجل فرجهم } نمی میرد تا این که حضرت مهدی (عج) را درک کند و به ملاقاتش نایل آید. سفینة البحار جلد 2 صفحه 50
امام علی (ع) فرمود : هیچ دعایی به آسمان نمیرسد مگر این که دعا کننده بر محمد (ص) و آل او صلوات بفرستد. میزان الحکمه
در روایات است که میان دعا و آسمان ، حجاب و فاصله ای است و آن گاه که ذکر صلوات بر محمد و آل محمد به میان آید موانع کنار میرود و دعا به اجابت میرسد و بدون صلوات دعا به استجابت نمیرسد. آثار برکات صلوات صفحه 75
رجاء بن ابی ضحاک میگوید : امام رضا (ع) دعاهایش را با صلوات بر محمد و خاندان او شروع میکرد و در نماز و غیر آن ، زیاد صلوات میفرستاد. عیون الاخبار الرضا جلد 2 صفحه 194
کفعمی در حاشیه مصباح نوشته است : در کتاب خواص القرآن نوشته است : هرکه شب جمعه ، پس از نماز شب ، هزار بار سوره کوثر را بخواند و سپس هزار بار صلوات بر محمد و آل او بفرستد ، پیغمبر (ص) را در خواب می بیند. دارالسلام جلد 3 صفحه 6
شخصی بسیار زاهد و عابد که گوشه گیر بود و در مجالس و محافل حاضر نمیشد ، روزی در مجلس سخنرانی شرکت کرد و موجب تعجب همه شد.علت حضورش را پرسیدند ، گفت : رسول خدا را در خواب دیدم و به من فرمود : برو به مجلس سخنرانی فلان واعظ که زیاد بر من صلوات میفرستد و من از او خشنودم. شرح فضایل صلوات صفحه 92
حضرت امام صادق (ع) فرمود : خدا ملکی را بر قبر رسول خدا (ص) موکل گردانیده است که به او طهلیل می گویند و وقتی یکی از شما بر آن حضرت صلوات یا سلام فرستد ، آن ملک به عرض آن حضرت میرساند که فلان کس سلام و صلوات فرستاده است و آن سلام را به قبر آن حضرت میرساند. آثار برکات صلوات صفحه 88
پیامبر اکرم (ص) فرمود : سخنی که بدون ذکر نام خدا و صلوات بر من آغاز شود ، بی نتیجه می ماند و دور از خیز و برکت میباشد. آثار برکات صلوات صفحه 93
رسول خدا (ص) فرمود : بینیِ مردی که من نزد او یاد شوم و بر من درود و صلوات نفرستد به خاک ذلت مالیده میشود ، هرکس مرا یاد کند و بر من درود و صلوات نفرستد بدبخت خواهد شد. مستدرک الوسائل جلد 1 صفحه 393
حضرت محمد (ص) : کسی که بر من صلوات بفرستد ولی بر آل من صلوات نفرستد بوی بهشت را استشمام نخواهد کرد. مرآت العقول علامه مجلسی (ره) جلد 12
حضرت محمد (ص) : کسی که صلوات بر من را فراموش کند راه بهشت را گم کرده است. آثار برکات صلوات صفحه 97
حضرت محمد (ص) فرمودند : بر من صلوات ناقص نفرستید ، پرسیدند صلوات ناقص کدام است ؟ رسول خدا (ص) فرمود : این که بگویید : { اللّهمّ صلّ على محمّد } این نوع صلوات را صلوات ناقص گویند ، صلوات کامل چنین است : { اللّهمّ صلّ على محمّد و آل محمّد } آثار برکات صلوات صفحه 100
امام جعفر صادق (ع) : در آخر روز پنج شنبه و شب جمعه ، جمعی از ملائکه از آسمان فرو می آیند که قلم هایی از طلا و لوح هایی از نقره همراه آنان است و در آخر روز پنج شنبه و شب جمعه و روز جمعه تا وقت غروب ، چیزی به جز صلوات بر پیغمبر و آل آن حضرت نمی نویسند. آثار برکات صلوات صفحه 104
امام صادق (ع) : صلوات بر محمد و آل محمد در روز جمعه هزار بار و در غیر جمعه صد مرتبه سنت است. آثار برکات صلوات صفحه 104
رسول خدا (ص) فرمودند : هرکس هزار بار در روز جمعه بر من صلوات فرستد ، خطایای هشتاد ساله اش آمرزیده میشود. آثار برکات صلوات صفحه 106
امام صادق (ع) : صدقه دادن در شب جمعه و روز آن و نیز صلوات بر محمد (ص) و آل او در شب جمعه و روز آن ، برابر هزار حسنه است و هزار بدی به وسیله آن نابود میشود و هزار درجه بر مقام آدمی افزوده میشود. آثار برکات صلوات صفحه 107
امام صادق (ع) : هیچ عملی در روز جمعه برتر از صلوات بر محمد (ص) و آل محمد نیست. آثار برکات صلوات صفحه 107
از امام سجاد (ع) صلواتی وارد شده است که در هر روز ماه مبارک شعبان ، در وقت زوال باید خواند ، این صلوات در مصباح المتهجد و کتابهای دیگر آمده است. در آسمان ، دریایی است که آنرا دریای برکات گویند و بر لب آن دریا درختی است که آنرا درخت تحیات نامند ، بر آن درخت آشیانه مرغی است به نام مرغ صلوات و وقتی مومنی در ماه شعبان بر سید پیغمبران (ص) صلوات فرستد ، خدا آن مرغ را امر نماید تا در آن دریا غوطه خورد و پرهای خود را بفشارد و هر قطره ای که از پرهای آن مرغ بریزد ، ملکی خلق نماید و جمیع آن فرشتگان به تقدیس و تحمید و مدح و ثنای پروردگار مشغول گردند و ثواب آنها در دیوان اعمال صلوات فرستنده ثبت گردد. { شایسته یادآوری است که در روایت آمده یک صلوات در ماه شعبان برابر است با ده صلوات در غیر ماه شعبان } آثار برکات صلوات صفحه 109
امام صادق (ع) فرمودند : هرکه یک مرتبه از روی اخلاص و نیت قلبی به رسول خدا صلوات فرستد ، خدا صد حاجت او را روا میسازد ، سی در دنیا و هفتاد در آخرت. بحارالانوار جلد 94 صفحه 70
رسول خدا (ص) : هرکه صد مرتبه صلوات فرستد ، خدا صد حاجت او را برآورد. سنن ترمزی جلد 1 صفحه 303
برای برطرف شدن فقر و تنگدستی ، رسول خدا (ص) میفرماید : بسیار یاد خدا کنید و بر من صلوات بفرستید. هدیه خدا صفحه 136
برای رفع فراموشی : امام حسن مجتبی (ع) میفرماید : صلوات بفرستید تا به یادتان آید. عیون الاخبار الرضا جلد 1 صفحه 166
رسول خدا (ص) : هرکه در هر صبح 10 مرتبه و در هر شام 10 مرتبه بر من صلوات فرستد ، من او را دریابم در وقتی که محتاج به آن باشد. شرح فضایل صلوات صفحه 127
رسول خدا (ص) فرمود : هرکس شب جمعه دو رکعت نماز به جا آورد ، در هر رکعت 50 مرتبه سوره اخلاص بخواند و بعد از سلام نماز بگوید ( اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى النَّبِيِّ الْعَرَبِيِّ وَ آلِهِ ) حُزن او برطرف میشود. هدیه خدا صفحه 137