gototopgototop
ورود به سایت



خانه زندگینامه اهلبیت «علیهم السلام» مناسبت ها بیست و پنجم ذی الحجه روز نزول سوره هل اتی (انسان) در شأن اهلبیت (علیهم السلام)

بیست و پنجم ذی الحجه روز نزول سوره هل اتی (انسان) در شأن اهلبیت (علیهم السلام)

میانگین امتیار کاربران: / 0
ضعیفعالی 

بیست و پنجم ذی الحجه روز سوره هل اتی (انسان) در شأن اهلبیت (علیهم اسلام) ؛  بر عموم شیعیان جهان مبارک باد.

1.يُوفُونَ بِالنَّذْرِ وَ يخََافُونَ يَوْمًا كاَنَ شَرُّهُ مُسْتَطِيرًا(7)وَ يُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلىَ‏ حُبِّهِ مِسْكِينًا وَ يَتِيمًا وَ أَسِيرًا(8)إِنمََّا نُطْعِمُكمُ‏ْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِيدُ مِنكمُ‏ْ جَزَاءً وَ لَا شُكُورًا(9)إِنَّا نخََافُ مِن رَّبِّنَا يَوْمًا عَبُوسًا قَمْطَرِيرًا(10)فَوَقَئهُمُ اللَّهُ شَرَّ ذَالِكَ الْيَوْمِ وَ لَقَّئهُمْ نَضْرَةً وَ سُرُورًا(11)وَ جَزَئهُم بِمَا صَبرَُواْ جَنَّةً وَ حَرِيرًا(12) سوره انسان آیات 7 الی 12 ( به نذر وفا کنند و از روزی که شر آن انکار ناپذیر است بیم دارند ، و غذا را با آنکه دوست دارند ، به مستمند و یتیم و اسیر دهند ( و گویند ) ما شما را فقط برای رضای خدا غذا می دهیم و از شما پاداشی و سپاسی نخواهیم ، ما از پروردگارمان از روزی گرفته و سیاه می ترسیم ، پس پروردگاراشان از شر این روز نگاهشان دارد و تازه روئی و سُرور پیششان آرد و برای آن صبر که کرده اند بهشت و دیبا پاداششان می دهد ) در تفسیر قمی از عبدالله بن میمون قداح از امام صادق (ع) روایت می کند که فرمود : نزد فاطمه (علیها سلام ) مقداری جو موجود بود ، آن حضرت آنها را آرد کرد و مقداری نان پخت ، همین که خواستند استفاده کنند ، شخصی مسکینی وارد شد و گفت خدا به شما رحمت فرستد از آنچه را در اختیار دارید مرا اطعام کنید . حضرت امیرالمومنین (ع) برخاست یک سوم آنها را به او داد ، چیزی نگذشت شخص یتیمی وارد شد و گفت خدا به شما رحمت فرستد از آنچه در اختیار دارید مرا اطعام کنید ، حضرت علی (ع) ثلث دوم نان ها را در اختیار یتیم گذاشت و بعد مرد اسیری وارد شد و گفت خدا بر شما رحمت فرستد از آنچه در اختیار دارید مرا اطعام کنید ، حضرت علی (ع) برخاست و ثلث باقی مانده را به اسیر داد و خودشان از آن نان نخوردند و خداوند این آیه را در شأن امیرالمومنین (ع) نازل فرمود : " وَ يُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلىَ‏ حُبِّهِ مِسْكِينًا وَ يَتِيمًا وَ أَسِيرًا " تا آنجا که فرمود " و کان سعیکم مشکورا " . تفسیر برهان جلد 4 صفحه 411 ، مجمع البیان جلد 10 صفحه 405

2.يُوفُونَ بِالنَّذْرِ وَ يخََافُونَ يَوْمًا كاَنَ شَرُّهُ مُسْتَطِيرًا(7)وَ يُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلىَ‏ حُبِّهِ مِسْكِينًا وَ يَتِيمًا وَ أَسِيرًا(8)إِنمََّا نُطْعِمُكمُ‏ْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِيدُ مِنكمُ‏ْ جَزَاءً وَ لَا شُكُورًا(9)إِنَّا نخََافُ مِن رَّبِّنَا يَوْمًا عَبُوسًا قَمْطَرِيرًا(10)فَوَقَئهُمُ اللَّهُ شَرَّ ذَالِكَ الْيَوْمِ وَ لَقَّئهُمْ نَضْرَةً وَ سُرُورًا(11)وَ جَزَئهُم بِمَا صَبرَُواْ جَنَّةً وَ حَرِيرًا(12) سوره انسان آیات 7 الی 12 ( به نذر وفا کنند و از روزی که شر آن انکار ناپذیر است بیم دارند ، و غذا را با آنکه دوست دارند ، به مستمند و یتیم و اسیر دهند ( و گویند ) ما شما را فقط برای رضای خدا غذا می دهیم و از شما پاداشی و سپاسی نخواهیم ، ما از پروردگارمان از روزی گرفته و سیاه می ترسیم ، پس پروردگاراشان از شر این روز نگاهشان دارد و تازه روئی و سُرور پیششان آرد و برای آن صبر که کرده اند بهشت و دیبا پاداششان می دهد )ابن عباس می گوید آیاتی از این سوره از " ان الابرار یشربون (تا) و کان سعیکم مشکورا " در شأن علی و فاطمه و حسن و حسین علیهم السلام و خادمه آنها فضه نازل شده است.این بیان از ابن عباس ، مجاهد ، ابی صالح نقل گردیده است.گفتند : امام حسن و امام حسین (علیهم السلام) بیمار شدند ، رسول خدا (ص) به عیادت آنها آمد و همچنین عده ای از بزرگان عرب ، آنها گفتند یا ابالحسن برای شفای فرزندانت نذر کن ، حضرت علی (ع) به اتفاق حضرت فاطمه (علیها سلام) و فضه نذر کردند که سه روز را روزه بگیرند. برای صرف افطار چیزی در خانه نداشتند به همین علت حضرت علی (ع) سه صاع جو از یک یهودی قرض گرفت و آنها را در اختیار فاطمه (علیها سلام) گذارد.حضرت زهرا (علیها سلام) آنها را نان پخت.حضرت علی (ع) همین که نماز مغرب را خواند و آماده برای صرف افطار گردید یک شخص مسکینی بر آنها وارد شد و از آنها خواست و سئوال کرد که سیرش کنند ، نان را در اختیار او گذاشتند در نتیجه چیزی نخوردند و با آب افطار کردند . روز دوم نیز مقداری جو گرفتند و آرد کردند و نان پختند و در اختیار حضرت علی (ع) قرار دادند ، که ناگهان یتیمی به درب خانه آمد و طلب طعام کرد ، آنها نان را به او دادند و با آب افطار کردند ، روز سوم نیز مثل روزهای قبل نان را پختند ، شخص اسیری به درب خانه آمد ، نان را به او دادند و با آب افطار کردند.روز چهارم که نذر را انجام داده بودند ، حضرت علی (ع) به اتفاق امام حسن و امام حسین (علیهم السلام ) به محضر رسول الله (ص) شرفیاب شد ، وقتی ضعف را در چهره فرزندان خود دید گریه کرد و جبرئیل سوره هل اتی را نازل کرد. تفسیر مجمع البیان جلد 10 صفحه 405

در سوره ی هل اتی می فرماید : « می خورانند طعام را در راه دوستی خداوند ( یا با دوست داشتن آن طعام ) مسکین و یتیم و اسیر را » ( سوره انسان آیه8 : وَ يُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلىَ‏ حُبِّهِ مِسْكِينًا وَ يَتِيمًا وَ أَسِيرًا ) و به اتفاق مفسرین ، آیه ی شریفه در شأن حضرات امیرالمؤمنین وفاطمه و حسن و حسین علیهم السلام و فضه خادمه است،که سه روز روزه گرفتند و با آب افطار نمودند و نان های خود را در راه خدا انفاق کردند. برگرفته از کتاب گناهان کبیره شهید دستغیب (ره)

-------------------------------------------------------------------------------------------------

إِنَّ الْأَبْرَارَ يَشْرَبُونَ مِن كَأْسٍ كاَنَ مِزَاجُهَا كَافُورًا(5)عَيْنًا يَشْرَبُ بهَِا عِبَادُ اللَّهِ يُفَجِّرُونهََا تَفْجِيرًا(6)يُوفُونَ بِالنَّذْرِ وَ يخََافُونَ يَوْمًا كاَنَ شَرُّهُ مُسْتَطِيرًا(7)وَ يُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلىَ‏ حُبِّهِ مِسْكِينًا وَ يَتِيمًا وَ أَسِيرًا(8)إِنمََّا نُطْعِمُكمُ‏ْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِيدُ مِنكمُ‏ْ جَزَاءً وَ لَا شُكُورًا(9)إِنَّا نخََافُ مِن رَّبِّنَا يَوْمًا عَبُوسًا قَمْطَرِيرًا(10)فَوَقَئهُمُ اللَّهُ شَرَّ ذَالِكَ الْيَوْمِ وَ لَقَّئهُمْ نَضْرَةً وَ سُرُورًا(11) ؛ سوره ی انسان آیات 5 الی 11 

ترجمه:
5- به یقین ابرار( و نيكان) از جامى می ‏نوشند كه با عطر خوشى آميخته است.
6- از چشمه ‏اى كه بندگان خاص خدا از آن می ‏نوشند، و از هر جا بخواهند آن را جارى می ‏سازند!

7- آنها به نذر خود وفا می ‏كنند، و از روزى كه شرّ و عذابش گسترده است می ‏ترسند.
8- و غذاى (خود) را با اينكه به آن علاقه (و نياز) دارند به مسكين و يتيم و اسير می ‏دهند!
9- (و می ‏گويند:) ما شما را به خاطر خدا اطعام می ‏كنيم و، هيچ پاداش و تشكرى از شما نمی ‏خواهيم.
10- ما از پروردگارمان خائفيم در آن روز كه عبوس و سخت است.
11-  (به خاطر این عقیده و عمل) خداوند آنان را از شرّ آن روز نگه می ‏دارد و آنها را می پذیرد در حالی که غرق شادی و سرورند.

شأن نزول  (سندى بزرگ بر فضيلت اهل بيت پيامبر" صلی الله علیه و آله و سلم")


ابن عباس می ‏گويد حسن و حسين (علیهم السلام) بيمار شدند پيامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) با جمعى از ياران به عيادتشان آمدند، و به على (علیه السلام) گفتند: اى ابو الحسن! خوب بود نذرى براى شفاى فرزندان خود می ‏كردى، على (علیه السلام) و فاطمه (علیها السلام) و فضه كه خادمه ی آنها بود نذر كردند : اگر آنها شفا يابند سه روز روزه بگيرند (طبق بعضى از روايات حسن و حسين (علیهم السلام) نيز گفتند : ما هم نذر می ‏كنيم روزه بگيريم).


چيزى نگذشت كه هر دو شفا يافتند، در حالى كه از نظر مواد غذايى دست خالى بودند ، على (علیه السلام) سه من جو قرض نمود، و فاطمه (سلام الله علیها) يك سوم آن را آرد كرد، و نان پخت، هنگام افطار ، سائلى بر در خانه آمده ، گفت : السلام عليكم اهل بيت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) سلام بر شما اى خاندان محمد! مستمندى از مستمندان مسلمين هستم، غذايى به من بدهيد خداوند به شما از غذاهاى بهشتى مرحمت كند ، آنها همگى مسكين را بر خود مقدم داشتند، و سهم خود را به او دادند و آن شب جز آب ننوشيدند.


روز دوم را هم چنان روزه گرفتند و موقع افطار وقتى كه غذا را آماده كرده بودند (همان نان جوين) يتيمى بر در خانه آمد آن روز نيز ايثار كردند و غذاى خود را به او دادند (بار ديگر با آب افطار كردند و روز بعد را نيز روزه گرفتند).


در سومين روز ، اسيرى به هنگام غروب آفتاب بر در خانه آمد ، باز هر کدام سهم غذاى خود را به او دادند هنگامى كه صبح شد ، على (علیه السلام) دست حسن (علیه السلام) و حسين (علیه السلام) را گرفته بود و خدمت پيامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) آمدند ، هنگامى كه پيامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) آنها را مشاهده كرد ، ديد از شدت گرسنگى می ‏لرزند! فرمود! اين حالى را كه در شما می ‏بينم براى من بسيار گران است، سپس برخاست و با آنها حركت كرد هنگامى كه وارد خانه فاطمه (علیها السلام) شد ديد در محراب عبادت ايستاده ، در حالى كه از شدت گرسنگى شكم او به پشت چسبيده، و چشم هايش به گودى نشسته، پيامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) ناراحت شد.


در همين هنگام جبرئيل نازل گشت و گفت اى محمد! اين سوره را بگير، خداوند با چنين خاندانى به تو تهنيت می ‏گويد، سپس سوره ی " هل اتى" را بر او خواند (بعضى گفته‏ اند كه از آيه " ان الْأَبْرارَ" تا آيه " كانَ سَعْيُكُمْ مَشْكُوراً " كه مجموعا هيجده آيه است در اين موقع نازل گشت).


آنچه را در بالا آورديم نص حديثى است كه با كمى اختصار در" الغدير" به عنوان" قدر مشترك" ميان روايات زيادى كه در اين باره نقل شده ، آمده است، و در همان كتاب از 34 نفر از علماى معروف اهل سنت نام می ‏برد كه اين حديث را در كتاب هاى خود آورده ‏اند (با ذكر نام كتاب و صفحه آن).
به اين ترتيب روايت فوق از رواياتى است كه در ميان اهل سنت مشهور بلكه متواتر است «" الغدير" جلد 3 صفحه 107 تا 111 و در كتاب" احقاق الحق" در جلد 3 صفحه 157 تا 171 حديث فوق از 36 نفر از دانشمندان و علماى اهل سنت با ذكر ماخذ نقل شده است.».


و اما علماى شيعه همه اتفاق نظر دارند كه اين هيجده آيه يا مجموع اين سوره، در ماجراى فوق نازل شده است، و همگى بدون استثناء در كتب تفسير يا حديث، روايت مربوط به آن را به عنوان يكى از افتخارات و فضائل مهم على (علیه السلام) و فاطمه زهرا (علیها السلام) و فرزندانشان آورده ‏اند.

اين مساله به قدرى معروف و مشهور است كه" محمد بن ادريس شافعى" يكى از ائمه چهار گانه اهل سنت، در شعر معروفش می ‏گويد:

 الى م الى م و حتى متى؟    اعاتب فى حب هذا الفتى!

 و هل زوجت فاطم غيره؟   و فى غيره هل اتى (هل اتى)؟!


(( تا كى تا كى و تا چه زمانى ؟ مرا در محبت اين جوانمرد سرزنش می ‏كنيد! مگر فاطمه به غير او تزويج شد؟ و مگر هل اتى در باره غير او نازل شده است؟  احقاق الحق جلد 3 صفحه 158

تفسیر نمونه جلد 25 صفحه 343 الی 345



تعبير قرآن كريم از مال دنيا


در قرآن كريم از مال دنيا تعبير به«خير» شده است يعني چيز خوب و سودبخش.


{كُتِبَ عَلَيْكُمْ إذا حَضَرَ أحَدَكُمُ الْمَوْتُ إنْ تَرَكَ خَيْراً الْوَصِيَّةُ...‌}؛[1]
خدا بر شما مقرّر داشته كه اگر كسي از شما اهل ايمان، خيري و مالي از خود باقي گذاشته است به هنگام مرگ وصيّت كند...


در آيه‌ي ديگر فرموده است:


{وَ إنَّهُ لِحُبِّ الْخَيْرِ لَشَدِيدٌ}؛[2]
انسان نسبت به مال دنيا محبّت شديد دارد.


اينجا نيز از مال دنيا تعبير به «خير» شده است اگرچه لحن آيه، لحن مذمّت است و انسان را به خاطر داشتن محبّت شديد به مال دنيا مورد ذمّ و نكوهش قرار داده است، ولي گفتيم: از نظر قرآن، مال دنيا «خير» است و وسيله‌ي تأمين سعادت در دنيا و آخرت است. محبّت به مال دنيا هم كه طبيعي است و هر كسي به محصول دسترنج خويش محبّت دارد و همين محبوبيّت مال است كه به انفاق آن در راه خدا ارزش مي‌ دهد، وگرنه چيزي كه مورد علاقه‌ي انسان نيست از كفش و كلاه كهنه و غذاي شب مانده و مانند آن، انفاق آن ارزشي ندارد.


اين كلام خداوند حكيم است كه مي‌فرمايد:
{لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ حَتَّي تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ...}؛[3]
هرگز شما به برّ و كمال و سعادت نائل نمي‌شويد تا از آنچه كه دوستش مي‌داريد انفاق كنيد...


انفاقِ متاعِ محبوب است كه آدمي را به سعادت قرب خدا نائل مي ‌سازد.


شأن نزول آيه‌ي شريفه


در سوره‌ي دهر كه خدا خاندان عصمت (علیهم السلام) را مورد مدح و ستايش قرار داده است مي ‌فرمايد:
{وَ يُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلي حُبِّهِ مِسْكِيناً وَ يَتِيماً وَ أسِيراً}؛[4]
آنها طعامي را كه محبوبشان بود به مسكين و يتيم و اسير مي ‌دادند.


در شأن نزول آيه آمده است كه حسن و حسين (علیهما السلام) ‡در كودكي مريض شدند و رسول اكرم… (صلی الله علیه و آله و سلم) به عيادت تشريف فرما شد و به علي (علیه السلام) فرمود: چه خوب است كه شما براي شفاي حسنين نذري كنيد. علي و فاطمه ‡(علیهما السلام) و فضّه‌ي خادمه نذر كردند كه اگر آن دو نور ديده شفا يابند، آنها سه روز روزه بگيرند. چندي نگذشت كه هر دو شفا يافتند و والدين (علیهما السلام) و فضّه به نيّت وفاي به نذر روزه‌ دار شدند و علي (علیه السلام) سه من جو براي تهيّه‌ي غذاي افطار قرض كرد و فاطمه (علیها السلام) قسمتي از آن را آرد كرد و چند قرص نان جوين براي افطار آماده شد. نزديك افطار در كوبيده شد و صداي سائلي به گوش رسيد كه مي‌ گفت: من مسكيني از مساكين مدينه‌ام و به غذا نيازمندم. علي (علیه السلام) گفت: من سهم خودم را دادم. فاطمه و حسن و حسين (علیهم السلام) و فضّه خادمه هم گفتند: ما هم سهم خود را داديم و آن شب به آب تنها افطار كردند.


فردا باز فاطمه (علیها السلام) با آرد كردن قسمت ديگر از جو چند قرص نان آماده ساخت. نزديك افطار در كوبيده شد و صداي سائلي به گوش رسيد كه مي ‌گفت: من يتيمي هستم بي پناه و به غذا نيازمندم. باز تمام افراد خانواده غذاي منحصر خود را به يتيم دادند و آن شب هم به آب خالي افطار كردند. روز سوّم روزه ‌دار شدند و هنگام افطار سائلي رسيد و گفت درمانده‌ام و به غذا محتاجم؛ باز آن مقرّبان درگاه الهي ايثار كردند و غذاي منحصر خود را به سائل دادند و نتيجتاً سه شبانه ‌روز گرسنه ماندند و لذا خداوند منّان در مقام تقدير از آن خاندان فرموده است:


{يُوفُونَ بِالنَّذْرِ....وَ يُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلي حُبِّهِ مِسْكِيناً وَ يَتِيماً وَ أسِيراً}؛
آنها وفا به نذر مي‌ كنند و غذا را كه مورد علاقه [و نياز]شان مي‌ باشد به مسكين و يتيم و اسير مي ‌دهند و گفتار به زبان حالشان اين است كه :
{إنَّما نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللهِ لا نُرِيدُ مِنْكُمْ جَزاءً وَ لا شُكُوراً}؛[5]
[انگيزه‌ي ما در] اطعام شما تنها براي جلب رضاي خداست و از شما نه پاداشي مي ‌خواهيم و نه انتظار تشكّر داريم.


به اصطلاح اهل ادب، مرجع ضمير در«حبّه» طعام است و نشان مي ‌دهد كه آن طعام پس از سه شبانه‌ روز گرسنگي بر حسب طبع بشري محبوبشان بوده است و با انفاق محبوب در راه خدا مورد تقدير و تشكّر از جانب خدا قرار گرفته‌اند و آيات شريفه از سوره‌ي انسان(دهر) در مدحشان نازل شده است.


حاصل اينكه از ديدگاه قرآن كريم، مال دنيا «خير» است و حبّ الخير هم طبيعي است؛ آنچه كه در قرآن مورد ذمّ و نكوهش قرار گرفته است، حبّ شديد نسبت به مال دنياست كه در مورد مذمّت انسان فرموده است:
{وَ إنَّهُ لِحُبِّ الْخَيْرِ لَشَدِيدٌ}؛[6]
انسان نسبت به مال دنيا محبّت شديد دارد.


آنگونه كه خدا و آخرت را به فراموشي سپرده و مالدوستي سراپاي وجود او را گرفته است. اين اشتباه بزرگ انسان است كه دنيا و آخرت او را به تباهي كشيده است و اگر بر اساس دستور آسماني قرآن در اين زمينه عمل مي ‌كرد يعني هم تحصيل مال دنيا مي‌ نمود و هم آن را در راه خدا طبق مقرّرات دين مقدّس انفاق مي ‌كرد، تأمين موجبات سعادت در دنيا و آخرتش نموده بود.

برگرفته از تفسیر سوره ی اسراء جلد اول صفحه 258 الی 260 ( از تألیفات حضرت آیت الله سید محمد ضیاء آبادی )
 
--------------------------------------------------------------------

[1]ـ سوره‌ي بقره،آيه‌ي180.
[2]ـ سوره‌ي عاديات،آيه‌ي8 .
[3]ـ سوره‌ي آل عمران،آيه‌ي92.
[4]ـ سوره‌ي انسان،آيه‌ي8 .
[5]ـ سوره‌ي انسان،آيه‌ي9.
[6]ـ سوره‌ي عاديات،آيه‌ي8 .
 


نكته‌اي لطيف در وصف حضرت زهرا(عليها السلام)

اينجا خالي از تناسب نيست كه نكته‌اي لطيف از يك مفسّر سنّي آورده شود.

آلوسي، صاحب تفسير «روح المعاني» ،ضمن تفسير سوره‌ي «هل اتي» مي ‌گويد : چطور شده كه خداوند در اين سوره از همه‌ي نعمت‌هاي بهشتي اسم برده ولي از حورالعين نامي به ميان نياورده است و حال آنكه در آيات ديگر كه نعمت‌ هاي بهشتي را بيان مي ‌كند، مكرّراً سخن از حورالعين مي ‌گويد؛ از قبيل:

]وَ حُورٌ عِينٌ كَاَمْثالِ اللُّؤْلُؤِ الْمَكْنُونِ[.[1]

]كَاَنَّهُنَّ الْياقُوتُ وَ الْمَرْجانُ [.[2]

]وَ عِنْدَهُمْ قاصِراتُ الطَّرْفِ عِينٌ‌* ‌كَاَنَّهُنَّ بَيْضٌ مَكْنُونٌ[.[3]

ولي در سوره‌ي هل اتيبا آن ‌كه از درختان پرميوه و نهرهاي جاري و تخت‌هاي زيبا و لباس‌هاي حرير و دستبندهاي نقره و حتّي]وِلدانٌ مُخَلَّدُون[كودكان خدمتكار جاودان همچون مرواريد غلتان سخن گفته است،از حورالعين اسمي به ميان نياورده است. سرّش چيست؟ اين عالم و مفسّر سنّي مي ‌گويد:

(رَعايَةً لِحُرْمَةِ البَتُول وَ قُرَّةِ عَينِ الرَّسُول).

يعني چون خداوند در اين سوره پاداش‌هاي بهشتي اميرالمؤمنين و خاندان آن ‌حضرت(عليهم السلام)را كه در رأس ابرار قرار گرفته ‌اند بيان مي ‌كند،سزاوار نبود با وجود حضرت بتولِ قرّة ‌العين رسول در كنار علي(عليه السلام)سخن از حورالعين به ميان آيد و آنها به عنوان پاداش بهشتي به علي(عليه السلام)ارائه شوند و لذا خداوند براي حفظ حرمت آن ريحانه‌ي رسول از حورالعين نامي نبرده است.

-------------------------------------------------------------

[1]ـ سوره‌ي واقعه،آيات22و23.

[2]ـ سوره‌ي الرّحمن، آيه‌ي 58 .

[3]ـ سوره‌ي صافّات، آيات 48 و 49 .

برگرفته از کتاب حضرت فاطمه علیها السلام الگویی برای همه ( از تالیفات آیت الله سید محمد ضیاء آبادی ) صفحه 37 الی 39

جهت دریافت حدیث هفته برروی اشتراک خبرنامه کلیک کنید.


نام و نام خانوادگی:

پست الکترونیکی:

 عضویت در کانال ارسال حدیث در نرم افزار تلگرام

http://telegram.me/ahadithshia

@ahadithshia

ورود اعضاء

لو گوی ما

لینک به وب سایت احادیث

حاضرین سایت

ما 78 مهمان آنلاین داریم
Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com
علت دفن شبانه حضرت زهرا (سلام الله علیها)
سه شنبه, 23 دی 1399
  علل الشرائع عَلِيُّ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْأَسَدِيِّ... ادامه مطلب...
نامگذاری حضرت محسن (علیه السلام) توسط پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)
سه شنبه, 23 دی 1399
 الكافي الْعِدَّةُ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْقَاسِمِ عَنْ... ادامه مطلب...
فرمایشات امیرالمومنین (علیه السلام) بعد از خاکسپاری حضرت زهرا (سلام الله علیها)
سه شنبه, 23 دی 1399
 الكافي أَحْمَدُ بْنُ مِهْرَانَ رَحِمَهُ اللَّهُ رَفَعَهُ وَ أَحْمَدُ... ادامه مطلب...
دو رکن از دست رفته مولا امیرالمومنین (علیه السلام)
سه شنبه, 23 دی 1399
 أمالي الصدوق ابْنُ الْمُتَوَكِّلِ عَنْ مُحَمَّدٍ الْعَطَّارِ عَنِ... ادامه مطلب...
حضرت زهرا (سلام الله علیها)اولین کسی که در میان اهل بیت(علیهم السلام) به رسول خدا (صلی الله علیه و آله)ملحق شد
سه شنبه, 23 دی 1399
  الأمالي للشيخ الطوسي الْمُفِيدُ عَنِ الصَّدُوقِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ... ادامه مطلب...
اطاعت از اهلبیت (علیهم السلام) موجب {نظم شریعت و ملّت} و {امامت اهل بیت (علیهم السلام} جلوگیر از تفرقه
چهارشنبه, 16 بهمن 1398
  وَإطَاعَتَنَا (در نسخه ی دیگر : وطَاعَتَنَا ) نِظَاماً لِلْمِلَّةِ، وَ... ادامه مطلب...
اُنس حضرت فاطمه علیها السلام با مادر ، پیش از تولّد
یکشنبه, 27 اسفند 1396
  اُنس حضرت فاطمه علیها السلام با مادر ، پیش از تولّد 1-خديجه رضى اللّه... ادامه مطلب...
باب 66 (کتاب شریف عيون أخبار الرضا عليه السلام ) ثواب زيارت امام علىّ بن موسى الرّضا- عليهما السّلام-
شنبه, 28 بهمن -2
    باب 66 (کتاب شریف عيون أخبار الرضا عليه السلام ) ثواب زيارت امام علىّ... ادامه مطلب...
نامه امام رضا (علیه السلام) به فرزندش امام جواد (علیه السلام)
شنبه, 28 بهمن -2
  نامه امام رضا (علیه السلام) به فرزندش امام جواد (علیه السلام) شیخ صدوق... ادامه مطلب...
فضّه ؛ خدمتگذار حضرت فاطمه (علیها السلام)
دوشنبه, 14 اسفند 1396
فضّه ؛ خدمتگذار حضرت فاطمه (علیها السلام) حضرت فاطمه علیها السلام خدمتگذاری... ادامه مطلب...
شمّه ای از اخلاق ، صفات و کرامات امام یازدهم ابو محمّد بن علیّ العسکری (علیهِما السلام)
چهارشنبه, 17 آذر 1395
    شمّه ای از اخلاق ، صفات و کرامات امام یازدهم ابو محمّد بن علیّ... ادامه مطلب...
مناقبت و شهادتنامه حضرت امام حسن عسکری (علیه السلام)
شنبه, 28 بهمن -2
  ماجراي تنبّه اسحق ‌بن‌ يعقوب كندي اسحق‌بن‌يعقوب‌كندي،... ادامه مطلب...
صلوات بر حجج طاهره عليهم السلام (از زبان امام حسن عسکری (علیه السلام)
شنبه, 06 آذر 1395
صلوات بر حجج طاهره عليهم السلام (از زبان امام حسن عسکری (علیه السلام)   ... ادامه مطلب...
حکمت نامه امام حسین (علیه السلام)
جمعه, 09 مهر 1395
ويژگىِ عاقل نزهة الناظرـ از امام حسين عليه السلام ـ : چون پيشامد سختى بر عاقل... ادامه مطلب...
سبب بی مهری برخی از اصحاب پیامبر با علی (علیه السلام)
جمعه, 24 بهمن 1399
  سبب بی مهری برخی از اصحاب پیامبر با علی (علیه السلام) خلیل بن احمد از... ادامه مطلب...
ردّالشمس یکی از فضائل مولاامیرالمومنین (علیه السلام)
سه شنبه, 28 خرداد 1398
پانزدهم شوال سالروز به وقوع پیوستن رد الشمس برای مولا امیرالمومنین (علیه... ادامه مطلب...
برخاستن براى تعظيم شنيدن اسم مبارك حضرت مهدی (علیه السلام)
پنجشنبه, 27 اردیبهشت 1397
  [تعظيم شنيدن اسم مبارك] 6 نجمة ايضا ششمين تكليف عباد،برخاستن براى تعظيم... ادامه مطلب...
زيارت امام حسین عليه السلام در روز اربعين ، به روايت صفوان جمّال
دوشنبه, 08 آبان 1396
  زِيارَةُ الأَربَعينَ بِرِوايَةِ صَفوانَ الجَمّالِ 3273.تهذيب الأحكام عن... ادامه مطلب...
زيارت حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) در روز بیستم ماه صفر (اربعین) توسط جابر بن عبد اللّه انصارى {بانضمام متن زیارت}
جمعه, 05 آبان 1396
  زِيارَةُ جابِرِ بنِ عَبدِ اللّه ِ الأَنصارِيِّ 3275.مصباح الزائر عن عطا :... ادامه مطلب...
متن كامل خطبه پيامبر اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در غدير خم
شنبه, 28 بهمن -2
  متن كامل خطبه پيامبر اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در غدير خم بسم الله... ادامه مطلب...
در سوگ امیر مومنان حضرت علی (علیه السلام)
شنبه, 28 بهمن -2
پس از شهادت امام (علیه السلام)، حسن بن علی (علیه السلام) به خطبه ایستاد وخدا را... ادامه مطلب...
خطبه امام حسن مجتبی (علیه السلام) بعد از شهادت امام امیرالمومنین حضرت علی (علیه السلام)
سه شنبه, 23 خرداد 1396
خطبه امام حسن مجتبی (علیه السلام) بعد از شهادت امام امیرالمومنین حضرت علی... ادامه مطلب...
حَبْلِ اللَّهِ کیانند ؟؟!!
دوشنبه, 12 آبان 1399
  آیه 103 سوره آل عمران وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعاً وَ لا... ادامه مطلب...
نشانه‌ های مؤمن راستین
شنبه, 28 بهمن -2
نشانه‌ های مؤمن راستین نمازهای شبانه‌ روزی ما دو قسم است: فرائض و نوافل.... ادامه مطلب...
زیارت اربعین از نشانه های مومن است
شنبه, 28 بهمن -2
در التهذیب از ابا محمد العسکری (علیه السلام) روایت شده که فرمود : وَ رُوِیَ... ادامه مطلب...
دعای حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام) برای زائران امام حسین (علیه السلام)
چهارشنبه, 16 مهر 1399
دعای حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام) برای زائران امام حسین (علیه السلام) وَ... ادامه مطلب...
جوانى حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) هنگام ظهور و پاسخ به شبهات
شنبه, 25 اردیبهشت 1395
جوانى حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) هنگام ظهور و پاسخ به شبهات  ... ادامه مطلب...
طول عمر حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف و پاسخ به شبهات
چهارشنبه, 22 اردیبهشت 1395
  طول عمر حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف و پاسخ به شبهات بدان شبهۀ... ادامه مطلب...