gototopgototop
ورود به سایت



خانه احادیث احادیث موضوعی احادیث درباره نماز احادیث درباره نماز

احادیث درباره نماز

میانگین امتیار کاربران: / 165
ضعیفعالی 

َ إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنكَرِ ( به درستی که نماز از هر کار قبیح و نابایستی باز میدارد. سوره عنکبوت آیه 45 ) یعنی حقیقت نماز ، شخص نمازگزار را اصلاح میکند و از آلوده شدن به فحشاء و مُنکَر باز میدارد.

امام باقر (ع) فرمودند : اسلام بر پنج پایه بنا شده است : نماز ، زکات ، حج ، روزه و ولایت اهل بیت (ع).  بحارالانوار جلد 82 صفحه 234

امام باقر (ع) فرمودند : نماز ستون دین است ، مثل آن همانند ستون خیمه است که وقتی استوار باشد میخها و طنابها پابرجاست ، و هرگاه ستون آن کج و شکسته شود هیچکدام از آنها استوار نمی مانند.  بحارالانوار جلد 82 صفحه 234

امام صادق (ع) : نخستین چیزی که از بنده حسابرسی میشود نماز است ، پس اگر نماز پذیرفته شد اعمال دیگرش نیز پذیرفته میشود ، چنانچه نمازش رد شود بقیه اعمال او هم قبول نخواهد شد.  وسائل الشیعه جلد 3 صفحه 22

پیامبر گرامی (ص) فرمودند : نماز از آداب ( اولیه ) دین است ، و آن مایه خشنودی خدا ، و راه و روش پیامبران الهی است.  بحارالانوار جلد 82 صفحه 231

امام صادق (ع) فرمودند : فرشته مرگ ، شیطان را از کسی که مراقب نماز است دور میکند ، و شهادت بر وحدانیت خدا ، و رسالت پیامبر را در هنگام هولناک مرگ به او تلقین میکند.  وسائل الشیعه جلد 3 صفحه 19

امام صادق (ع) فرمودند : یک نماز واجب از بیست حج بهتر است ، و یک حج از صدقه دادن خانه ای پر از طلا بهتر است ، آنگونه که آن را صدقه دهند تا آنکه چیزی در آن نماند.  بحارالانوار جلد 82 صفحه 227

امیرالمومنین علی (ع) فرمودند : شما را به نماز و مراقبت از آن سفارش میکنم ، چونکه نماز برترین عمل و ستون دین شماست.  بحارالانوار جلد 82 صفحه 209

حضرت محمد (ص) فرمودند : هیچ گاه وقت نماز نمی رسد مگر اینکه فرشته ای در میان مردم ندا می دهد که : ای مردم بپاخیزید و با نماز خود آتشهایی را که برافروخته اید خاموش کنید.  بحارالانوار جلد 82 صفحه 209

امام علی (ع) فرمودند : هنگامی که انسان مشغول نماز است بدن و لباس و هرچه پیرامون اوست خدا را تسبیح می گویند ( و چه زشت است که خود انسان حضور قلب در نماز نداشته باشد )   بحارالانوار جلد 82 صفحه 213

رسول خدا (ص) فرمودند : نمازهای پنجگانه همانند نهر آب گوارائی جلوی درب خانه شماست چنانکه کسی هر روز خود را پنج بار در آن بشوید هیچگونه چرکی باقی نماند.  کنزالعمال جلد 7 حدیث 18931

امام علی (ع) فرمودند : هرگاه کسی به نماز می ایستد ، شیطان حسودانه به او مینگرد ، بخاطر آنکه می بیند رحمت خدا او را فراگرفته است.  بحارالانوار جلد 82 صفحه 207 

روایت شده که جوانی از انصار با رسول خدا (ص) نماز میخواند و مرتکب گناه هم می شد ، این موضوع برای رسول خدا (ص) بیان شد.پیامبر اکرم (ص) فرمود : نمازش روزی او را از گناهان باز خواهد داشت ، سپس طولی نکشید که توبه کرد.  بحارالانوار جلد 82 صفحه 198

امام صادق (ع) فرمودند : وقتی نماز واجب میخوانی آنرا در وقت خودش چنان بخوان که گویا دیگر هرگز به نماز موفق نمی شوی.  محجة البیضاء جلد 1 صفحه 350

امام صادق (ع) فرمودند : هنگامی که بنده ای سر وقت به نماز به ایستد و مراقب آن باشد به صورت پاره ای نور سفید بالا میرود و می گوید : تو مرا حفظ کردی خدا تو را حفظ کند ، ولی وقتی نماز را در وقتش نخواند و مراقب آن نباشد ، آن نماز بصورت لکه سیاه و تاریکی بر میگردد و می گوید : مرا ضایع کردی خدا تو را ضایع نماید.  محجة البیضاء جلد 1 صفحه 340

رسول اکرم (ص) فرمودند : کسی که نماز را سبک شمارد از من نیست و قسم به خدا او در حوض کوثر بر من وارد نخواهد شد.  بحارالانوار جلد 82 صفحه 224

امام صادق (ع) فرمودند : شفاعت ما به کسی که نمازش را سبک بشمارد نمی رسد.  بحارالانوار جلد 82 صفحه 227

امام باقر (ع) فرمودند : هنگامی که رسولخدا (ص) در مسجد نشسته بود مردی وارد شد و نماز خواند ، ولی رکوع و سجود آنرا بطور کامل انجام ندارد ، پیامبر (ص) فرمود : همانند کلاغ نوک زد ، اگر او بمیرد و نمازش چنین باشد با دین غیر دین من مرده است.  محجة البیضاء جلد 1 صفحه 340

رسول گرامی (ص) فرمودند : نماز ستون دین است ، پس کسی که عمدا نمازش را ترک کند دینش را خراب کرده است و کسی که به اوقات نماز اهمیت ندهد داخل (( ویل )) خواهد شد و (( ویل )) محلی در جهنم است.خداوند در قرآن فرمود : (( ویل جای کسانی است که در نمازشان سهل انگاری میکنند ، سوره ماعون آیه 4 ))  بحارالانوار جلد 82 صفحه 202

حضرت محمد (ص) فرمودند : کسی که نماز را بدون عذر بجا نیاورد تا وقتش بگذرد ، اعمالش از بین میرود ، سپس فرمود : فاصله بین بنده و کفر ، ترک نماز است. (یعنی کسی که نماز را ترک کند کافر محسوب میشود)  بحارالانوار جلد 82 صفحه 202

امام صادق (ع) فرمودند : خداوند متعال فرمود : نماز کسی را می پذیرم که : 1- در مقابل عظمت من فروتنی کند. 2- از خواسته های نفسانی به خاطر من خود را دور کند. 3- روزش را با یاد من به پایان برد. 4-بر بندگانم بزرگی نفروشد. 5 - به گرسنه غذا دهد. 6 - برهنه را بپوشاند. 7 - به مصیبت دیده مهربانی کند. 8 - غریب را پناه دهد.  فروغ حدیث جلد 1 صفحه 76

امام صادق (ع) فرمودند : کسی که دوست دارد بداند نمازش پذیرفته شده است یا نه ؟ باید ببیند آیا نمازش او را از زشتیها و ناپاکی ها دور کرده است ؟ پس به اندازه ای که دور کرده باشد همانقدر از نمازش پذیرفته شده است.  بحارالانوار جلد 82 صفحه 198

مردی از امام زین العابدین (ع) سئوال کرد : ملاک پذیرش نماز چیست ؟ امام (ع) در پاسخ فرمود : ولایت و دوستی ما { اهل بیت } و برائت از دشمنان ما.  بحارالانوار جلد 84 صفحه 245

از حضرت صادق (ع) پرسیده شد : چرا زناکار را کافر نمی نامید در صورتیکه تارک نماز ( کسی که نماز نمی خواند ) را کافر میخواند ؟ برهان و دلیل این امر چیست؟ آنحضرت (ع) فرمود : برای اینکه زناکار و امثال او چنین اعمال ناروایی را فقط به خاطر شهوت انجام میدهد ، زیرا شهوت بر او دست یافته و اختیارش را سست کرده است ، ولی ترک کننده نماز ، ترک نماز نمیکند مگر از روی کوچک شمردن و خفیف داشتن آن و دلیل این سخن آن است که تو زناکاری را نمی یابی که با زنی نزدیکی کند مگر اینکه از نزدیکی با آن زن قصد لذت جویی و کامیابی داشته باشد و به این منظور به او میل کرده باشد ، ولی هرکس که نماز را از روی قصد ترک میکند منظورش از ترک آن دست یابی به لذت نیست ، پس وقتی لذتی نباشد به ناچار خفیف شمردن نماز واقع گردد ، و چون خفیف شمردن واقع شد ، کفر واقع گشته است.  من لایحضرالفقیه جلد 1 صفحه 307

رسول خدا (ص) فرمودند : هرکس نماز خود را کوچک بشمارد و نظرش سبک شمردن نماز باشد از من نیست و جزء امت من به حساب نمی آید ، و نیز در کنار حوض کوثر بر من وارد نخواهد شد هرگز به خدا قسم ، و هرکس مست کننده ای بنوشد از من نیست و در کنار حوض کوثر ( در قیامت ) بر من وارد نخواهد شد ، هرگز به خدا سوگند.  من لایحضرالفقیه جلد 1 صفحه 307

امام صادق (ع) : همانا شفاعت ما خاندان ، سبک شمارنده نماز را در بر نمی گیرد و به او نمی رسد و شامل حال او نخواهد شد.  من لایحضرالفقیه جلد 1 صفحه 307

امام صادق (ع) : نخستین چیزی که در روز قیامت بنده برای آن مورد حسابکشی قرار میگیرد و به آن رسیدگی میکنند نماز است ، اگر نماز پذیرفته شد ، سایر اعمالش نیز به تفضل ( از او ) پذیرفته میشود ، و هرگاه نماز مقبول نیفتاد و به بنده بازگردانده شد باقی اعمالش نیز مردود و باز گردانده خواهد شد.  من لایحضرالفقیه جلد 1 صفحه 310

امام باقر (ع) : هیچ بنده ای از شیعیان و طرفداران ما نیست که به نماز برخیزد مگر آنکه به شمار مخالفین او ( یا غیر شیعیان ) فرشتگان بر او گرد آمده و در پشت سرش به نماز می ایستند و برای او در پیشگاه خداوند عزوجل دعای خیر میکنند تا از نماز خود فارغ شود.  من لایحضرالفقیه جلد 1 صفحه 311

امام صادق (ع) : میل و رغبت به پاداش و رحمت الهی و خوف از عظمت و جلال خداوندی یا عقوبت و عذاب الهی در دل کسی فراهم نمی آید مگر اینکه بهشت بر او واجب میشود ، پس هرگاه نماز به جای می آوری دل خود را از صمیم آن به جانب خداوند عزوجل متوجه ساز که هیچ بنده مومنی نیست که در نماز و دعایش دل خود را متوجه خداوند عزوجل گرداند ( با حضور قلب باشد ) مگر اینکه خداوند عزوجل دلهای مومنان را به سوی او مایل گرداند و با جلب محبت و دوستی مومنان نسبت به او خداوند او را به بهشت عطا فرماید.  من لایحضرالفقیه جلد 1 صفحه 313

رسول خدا (ص) : همانا مثل نماز در میان شما مانند رودخانه ای است که بر در خانه یکی از شما جاری باشد و او در هر شبانه روز پنج بار بیرون آمده و در آن آب غسل کرده و خود را بشوید ، به این ترتیب دیگر چرک و آلودگی با پنج بار شستشو در بدن باقی نمی ماند ، همچنین اثر گناهان نیز با خواندن پنج مرتبه نماز در شبانه روز در روح انسان باقی نخواهد ماند.  من لایحضرالفقیه جلد 1 صفحه 316

مولا علی (ع) میفرمود : هرکس پیوسته یا در وقت هر نماز به طرف مساجد روان باشد یکی از این هشت چیز را بهره خواهد بُرد : برادری که در راه خدا مورد استفاده او باشد ، یا ( طُرفه ) دانشی که از زبده های علم باشد ، یا نشانه محکمی که در راه حق او را استوار سازد ، یا رحمتی از طرف حق که در انتظار او بوده ، یا کلمه و سخنی که او را از بدی باز دارد ، یا شنیدن جمله ای که او را به راه خیر و نجات راهنمایی کند ، یا گناهی را از ترس خدا ترک کند ، و یا آنکه از سر شرم و حیا گناهی را ترک کند. ( این همه فوائد همه در رفتن به مسجد است ) من لایحضرالفقیه جلد 1 صفحه 357

امام صادق (ع) فرمودند : وقتی خواستید نماز بخوانید با حال سیری شکم ( و به خصوص پس از پرخوری ) به نماز نپردازید و همچنین از روی کسالت و تنبلی و خواب آلوده یا به حالت چرت زدن نماز نخوان ، و نیز نمازت را با عجله و با شتاب نخوان ، بلکه با آرامش و سنگینی و وقار نماز بخوان و چون نمازت را شروع کردی بر تو باد که با خشوع باشی و با حضور قلب به نماز متوجه باشی که خداوند عزوجل میفرماید : ( الذین هم فی صلاتهم خاشعون ) ( یعنی : به تحقیق آن مومنانی رستگارند که در نماز خویش خاشع و فروتن اند )  من لایحضرالفقیه جلد 1 صفحه 466

از زراره روایت شده است که گفت : از امام باقر (ع) شنیدم که میفرمود : دعا خواندن در تعقیب نماز واجب بهتر و با فضیلت تر از نماز نافله است ، و سنت نیز چنین است.  من لایحضرالفقیه جلد 1 صفحه 516

امام صادق (ع) فرمودند : نشستن پس از نماز صبح در تعقیبات و دعا تا طلوع آفتاب تمامتر و مفیدتر است در جلب روزی از تکاپو کردن یا سفرهای تجارتی کردن.  من لایحضرالفقیه جلد 1 صفحه 517

حضرت محمد (ص) پس از فراغ از نماز صبح این دعا را میخواند ( که ترجمه آن چنین است ) : پروردگارا به تو پناه میبرم از رنج و اندوه و عجز و تنبلی و بخل و ترس ، و سنگینی دین و بدهکاری ، و بسیاری مردان ، و کسادی بی شوهران ، و بی خبری ، و خواری و سنگدلی ، و دروریشی ، و فقر و تنگدستی ، و پناه میبرم به تو از حرص و آن نفسی که از دنیا سیر نمیشود ، و دلی که از شنیدن کلمات حق نرم نمیگردد ، و دیده ای که اشک نریزد ، و دعائیکه مستجاب نگردد ، و از نمازی که سودمند نباشد ، و پناه میبرم به تو از همسریکه مرا پیر سازد پیش از آنکه زمانه پیریم برسد ، و پناه میبرم به تو از فرزند جفاکاریکه با نیاز من به او حرمتم نگاه ندارد ، و پناه میبرم به تو از ثروتی که شکنجه ام باشد ، و پناه میبرم به تو از همدم حیله بازی که چون کار نیک بیند آنرا بپوشاند و چون کار زشتی از من بیند ، رسوایم سازد ، پروردگارا چنان مکن که تبهکاری بر من حق نعمت و منتی داشته باشد.  من لایحضرالفقیه جلد 1 صفحه 526

رسول خدا (ص) فرمود : نماز را به جماعت خواندن بیست و پنج درجه از خواندن به تنهایی بهتر است. شیخ صدوق (رض) گوید : و پدرم (رض) در رساله ای که به من نوشته بود فرموده است : نماز مردی که به جماعت میخواندش از نماز مردی که به تنهایی میخواند بیست و پنج درجه در بهشت برتری دارد.  خصال شیخ صدوق جلد 2 صفحه 620

ضمرة بن حبیب گوید : از پیغمبر (ص) درباره نماز پرسش شد ؛ حضرت فرمود : نماز از راه های بندگی در دین است و رضای پروردگار عزوجل در آن است و آن راه و رسم انبیاء است و نمازگزار را دوستی فرشتگان و هدایت و ایمان و روشنایی شناسایی حق و برکت در روزی و آسایش تن و ناخوشی شیطان و اسلحه علیه کافر و مستجاب شدن دعا و پذیرش اعمال نصیب میشود و توشه مومن در دنیا و آخرت و شفیع میان او و فرشته مرگ و آرام دلش در گور و بستر زیر پهلویش و پاسخ منکر و نکیر نماز است و در روز رستاخیز نماز بنده تاجی است بر سر او و نوری است بر روی او و جامه ای است بر تن او و پرده ای است میان او و آتش و حجتی است میان او و پروردگار جل جلاله و باعث رهایی تن او است از دوزخ و سبب گذشتن او است از پل صراط و کلید بهشت است و کابین حوریان بهشتی است و بهای بهشت است بنده به وسیله نماز به بالاترین درجه میرسد زیرا نماز یادکردن خدا است به پاکی و یگانگی و سپاس و بزرگداشت و آقائی و پاکیزگی و گفتگو با خدا و دعا نمودن است.   خصال شیخ صدوق جلد 2 صفحه 621  

حضرت محمد (ص) : اولین وظیفه دینی که در قیامت به حسابش رسیدگی میشود نماز است.  اثنی عشریه صفحه 9

حضرت محمد (ص) : یقینا ستون دین نماز است و آن اولین تکلیفی است از عمل پسر آدم که ( در قیامت ) به آن نگاه کرده میشود پس اگر صحیح باشد در اعمال دیگرش نظر می نمایند و اگر درست نبود به بقیه اعمال او نگاه نمی کنند.  وافی جلد 2 باب فرض الصلوة صفحه 9

حضرت محمد (ص) : هرکه عمدا نماز را ترک کند از پیمان و تعهد خدا و رسول خدا بیزاری جسته است.   اصول کافی جلد 3 باب الکبائر حدیث 21

حضرت محمد (ص) : کسی که نمازش را کوچک و سبک شمارد به شفاعت من نائل نشود ، و کنار حوض ( کوثر ) بر من وارد نشود نه به خدا سوگند.  وسائل الشیعه کتاب الصلوة باب تحریم الاستخفاف بالصلوة حدیث 10

 حضرت محمد (ص) : شیطان از مومنی که نمازهای پنجگانه را در وقتشان محافظت کند همیشه خائف و هراسناک است پس چون آنها را ضایع نماید شیطان بر او دلیر شود و او را داخل در گناهان بزرگ میکند.   عیون اخبار الرضا باب 30 حدیث 21

حضرت محمد (ص) : کسی که یک نماز واجبی را به جا آورد در نزد خداوند برای او یک دعای قبول شده است.  صحیفة الرضا حدیث 10

حضرت محمد (ص) : پس از نماز گزاردن منتظر وقت نماز دیگر بودن گنجی از گنجهای بهشت است.  وافی جلد 2 باب فضل الصلوة صفحه 10

حضرت محمد (ص) : نمازهایتان را ضایع نکنید زیرا هرکه نمازش را ضایع گرداند با قارون و هامان محشور شود و حق است بر خدا که او را با منافقین داخل آتش (دوزخ) نماید ، پس وای بر کسی که بر نماز خود و سنت پیغمبرش محافظت نکند.  عیون الاخبار الرضا باب سی ام حدیث 46

حضرت محمد (ص) : نمازهای پنجگانه را محافظت کنید ( نمازهای یومیه را در اول وقت بخوانید ) زیرا خداوند عزوجل چون روز قیامت شود بنده را میخواند و اول چیزی که از او بپرسد نماز است پس اگر نماز را تمام ( بدون نقص و عیب ) آورد که هیچ و الا در آتش دوزخ افکنده شود.  صحیفة الرضا حدیث 154

حضرت محمد (ص) : مثل نماز چون عمود وسط خیمه است موقعیکه عمود ثابت باشد طنابها و میخ ها و پرده و پوشش سودمند باشند و چون عمود بشکند طناب و میخ و پوشش آن سود ندهد ( خیمه بر پا نمی شود ).   وسائل الشیعه کتاب الصلوة باب وجوب اتمام الصلوة حدیث 6

حضرت محمد (ص) : حضرت در مسجد نشسته بودند که مردی داخل مسجد شد و نماز خواند ولی رکوع و سجودش را درست و تمام انجام نداد ، نبی اکرم (ص) فرمود : مانند کلاغ منقار به زمین زد اگر این شخص بمیرد و نمازش این چنین باشد به غیر دین من مرده است.  وسائل الشیعه کتاب الصلوة باب وجوب اتمام الصلوة حدیث 4

حضرت محمد (ص) : دزدترین دزدها کسی است که از نمازش بدزدد ، گفتند ای پیغمبر خدا چگونه از نمازش می دزدد ؟ فرمود : رکوع و سجود آنرا تمام نکند و صحیح انجام ندهد.   طرائف الحکم جلد 2 صفحه 453 نقل از مستدرک الوسائل

حضرت محمد (ص) : از دینداری شخص همین بس است که بسیار مراقب نماز باشد.    اثنی عشریه صفحه 13

حضرت محمد (ص) : هرکه نمازش را در انظار ( در جمع مردم )  نیکو گزارد و در خلوت آنرا بد به جا آورد به خداوند اهانت کرده است.  وسائل الشیعه - کتاب الصلوة باب استحباب الجلوس فی المسجد و انتظار الصلوة حدیث 6

حضرت محمد (ص) : وقت هیچ نمازی نرسد مگر اینکه فرشته ای پیش روی مردم صدا زند که برخیزید به سوی آتشی که به جان خود افروخته اید و آنرا با ( خواندن ) نمازتان خاموش کنید.  امالی صدوق مجلس 75 حدیث 3

حضرت زهرا (علیها السلام از نبی اکرم (ص) پرسید که برای مرد و زنی که نمازش را سبک شمارد چه عقوبتی است آن جناب چنین فرمود : ) کسی که از مردان و زنان نماز خود را کوچک و سبک شمارد خداوند او را به پانزده نوع بلا گرفتار نماید که شش گرفتاری در دنیا و سه گرفتاری هنگام مرگش و سه گرفتاری در قبر و سه گرفتاری هم در قیامت موقعی که از قبرش بیرون آید ؛ اما آنچه در دنیا به او می رسد : پس اول اینکه خداوند برکت را از عمرش برمی دارد ، و خداوند برکت را از روزی او برمیدارد ، و از صورت او نشانه مردمان شایسته را محو فرماید و هر عملی که به جا آورد بدان پاداش داده نشود ، و دعایش مستجاب نشود و ششم اینکه برای او بهره و نصیبی در دعای شایستگان نباشد ( مشمول دعای نیکان نشود ) ؛ و اما آنچه هنگام مرگ به او میرسد : اولی آنها این است که به حالت ذلت و خواری می میرد ، دوم اینکه گرسنه می میرد ، سوم اینکه تشنه می میرد که اگر از نهرهای دنیا به او آب داده شود عطش او فرو ننشیند ؛ و اما آنچه در قبرش به او میرسد : اولی آنها این است که خداوند فرشته ای بر او گمارد که در قبر او را ( از ترس ) از جا بر کند ، و دوم اینکه گورش بر او تنگ شود ، سوم اینکه قبرش تاریک و ظلمانی شود ؛ و اما آنچه در قیامت هنگام خروج از قبر به او میرسد : پس اولین آنها این است که خداوند فرشته ای را بر او می گمارد که او را با صورت به زمین می کشاند در حالیکه مردمان به او می نگرند ، و دوم اینکه به سختی از او حساب کشند ، و سوم اینکه خداوند ( به نظر رحمت ) به او نگاه نکند و پاکیزه اش نگرداند و برای او عذاب دردناکی باشد.  طرائف الحکم جلد 2 صفحه 450 نقل از مستدرک الوسائل

حضرت محمد (ص) : از حضرت پرسیدند بهترین اعمال کدام است ، فرمود : خواندن نماز در اول وقتش.   سفینة البحار جلد 2 صفحه 42

حضرت محمد (ص) : نماز ستون دین است و در آن ده خصلت است : زیور صورت و روشنایی قلب و آسایش تن و انیس قبر و محل نزول رحمت و چراغ آسمان     ( در نظر ملکوتیان درخشان است ) و سنگینی میزان و خشنودی خدا و بهای بهشت و مانع از آتش و هرکه نماز را بپا دارد دین را بپا داشته و هرکه آنرا ترک کند دین را ویران کرده است.  اثنی عشریه باب دهم فصل دوم صفحه 327

حضرت محمد (ص) : موقعیت نماز در دین مانند موقعیت سر نسبت به بدن است.  اثنی عشریه صفحه 8 و 9

حضرت محمد (ص) : نماز موجب قُرب ( نزدیکی ) هر پرهیزکار ( به درگاه خدا ) است.  اثنی عشریه صفحه 8 و 9

حضرت محمد (ص) : نماز نور مومن است.  اثنی عشریه صفحه 8 و 9

حضرت محمد (ص) : نماز اساس و ستون دین است ، پس کسی که نمازش را عمدا ترک کند پایه و اساس دینش را خراب و منهدم ساخته و هرکه اوقات آنرا واگذارد داخل ویل شود و ویل چاهی است در جهنم چنانکه خدای تعالی فرماید : وای بر نمازگزاران آنانکه از نمازشان غفلت می ورزند و وقت آنرا سبک می شمرند.  جامع الاخبار صفحه 86 

شحام گفت از حضرت صادق (ع) شنیدم می فرمود محبوبترین اعمال در نزد خدا نماز است.نماز آخرین سفارش انبیاء است چه نیکو است مردی غسل کند یا وضوی شادابی بگیرد آنگاه به گوشه ای رود که کسی او را در حال رکوع یا سجود نبیند هرگاه بنده ای سجده کند و طولانی نماید آنرا شیطان فریاد میکند ، ای وای این شخص فرمانبرداری خدا را کرد من مخالفت ورزیدم او سجده کرد من ابا نمودم.  وافی جلد 2 صفحه 9 و 10 ، پند تاریخ جلد 5 صفحه 238

حضرت باقر (ع) از پیغمبر اکرم (ص) نقل کرد که آن جناب فرمود بر در خانه هریک از شما اگر نهری ( رودخانه ای ) باشد و هر روز پنج مرتبه از آن بدن خود را شستشو دهید آیا کثافتی در بدنتان می ماند ؟ عرض کردیم نه فرمود مثل نماز مانند همان نهر جاری است هر نمازی که خوانده میشود گناهان بین آن و نماز قبلش آمرزیده میشود.  وافی جلد 2 صفحه 10  پند تاریخ جلد 5 صفحه 239

حضرت باقر (ع) از پیغمبر اکرم (ص) نقل کرد که فرمود هرگاه به نماز به ایستی و توجه داشته باشی سوره حمد را بخوانی و آنچه ممکن باشد از سوره های دیگر قرآن قرائت کنی سپس رکوع و سجود را کامل نمائی و تشهد و سلام را انجام دهی آمرزیده میشود هر گناهی که بین این نماز و نماز پیش از تو سر زده این است پاداش تو در مقابل نمازت.    وافی جلد 2 صفحه 10  ، پند تاریخ جلد 5 صفحه 240

حضرت باقر (ع) فرمود نمازت را سبک مشمار زیرا پیغمبر اکرم (ص) در هنگام در گذشت خود فرمود از من نیست کسی که نمازش را سبک شمارد و هم آن کسی که شرب خمر نماید در حوض کوثر بر من وارد نخواهد شد نه بخدا سوگند وارد نمیشود.  وافی جلد 2 صفحه 12 و 13 ، پند تاریخ جلد 5 صفحه 240

حضرت صادق (ع) از پیغمبر اکرم (ص) نقل کرد که آن جناب فرمود شیطان پیوسته از مومن ترسان است تا وقتی که نمازهای پنج گانه اش را حفظ نماید هرگاه آنها را ضایع کرد شیطان بر او جرئت پیدا میکند و او را داخل در گناهان کبیره خواهد نمود.    وافی جلد 2 صفحه 12 و 13 ، پند تاریخ جلد 5 صفحه 240 

حضرت صادق (ع) فرمود : مردی خدمت پیغمبر (ص) شرفیاب شده عرض کرد مرا به عمل نیکی سفارش فرما ، فرمود نماز را عمدا ترک مکن ، زیرا کسی که از روزی عمد ترک نماز کند ملت اسلام از چنین شخصی بیزار است.مسعدة بن صدقه گفت از حضرت صادق (ع) سوال کردند برای چه تارک نماز را کافر می نامیم ولی به زناکار اسم کافر داده نمیشود دلیلش چیست ؟ فرمود زیرا زانی و کسانیکه مانند اویند این عمل را از روی شهوت انجام می دهند و مغلوب غریزه جنسی میشوند ، ولی تارک نماز فقط به واسطه سبک شمردن آن ترک میکند چون هرکس با زنی نزدیکی میکند فقط بواسطه لذت به طرف او میرود ، اما هرکه ترک نماز نماید اینکارش برای لذت نیست ، وقتی برای کیف و لذت نبود لاجرم سبک شمردن سبب ترک است ، هرگاه استخفاف آمد کفر نیز با او همراه است.   وافی جلد 2 صفحه 13 ، پند تاریخ جلد 5 صفحه 241

پیغمبر اکرم (ص) به اصحاب خود فرمود : عملی را بگویم که اگر انجام دهید شیطان به قدر فاصله مشرق و مغرب از شما دور میشود.عرض کردند بفرمائید.فرمود : روزه صورت شیطان را سیاه میکند ، صدقه پشت او را میشکند دوستی در راه خدا و کمک کردن به یکدیگر در کارهای نیک شیطان را بیچاره می نماید توبه و استعفار رگ قلبش را پاره میکند هر چیزی زکات و پاک کردن دارد زکات بدن روزه است. از حضرت صادق (ع) نقل شده که در تفسیر آیه شریفه ( واستعینوا بالصبر و الصلوة) فرمود : منظور از صبر روزه است هرگاه برای شخصی پیش آمد سختی شود روزه بگیرد زیرا خداوند میفرماید : {{ بوسیله روزه و نماز کمک بگیرید }} وافی جلد 2 باب صوم صفحه 6 ، پند تاریخ جلد 5 صفحه 242

إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنكَرِ ( به درستی که نماز از هر کار قبیح و نابایستی باز میدارد. سوره عنکبوت آیه 45 ) پیغمبر اکرم (ص) فرمود : اگر نماز شخص را از فحشاء و منکر باز ندارد زیاد نمی گردد در آن شخص جز دوری از خداوند چه نماز به منزله شخص ناهی است که انسان را از عمل زشت و منکر منع می نماید زیرا نماز عبارت است از تکبیر و تهلیل و قرائت و ایستادن در حضور پروردگار تمام این اعمال نماز گزار را به معرفت و شناسایی حق متوجه ساخته و او را از غیر خدا و هر آنچه انسان از غیر حق منصرف و دور گرداند باز میدارد چه حق و باطل ضد یکدیگرند.    تفسیر جامع جلد 5 صفحه 222

طبرسی از ابن مسعود روایت کرده گفت پیغمبر اکرم (ص) میفرمود : نماز نیست برای کسی که اطاعت و فرمانبردار نماز نباشد و اطاعت آن باز ایستادن از فحشا و منکر است و هرکس نماز به جا آورد و اعمال شایسته از او سر بزند ولی مرتکب معاصی بشود نماز او بر طریقی که پروردگار وصف فرموده نیست ، اگر توبه کند و ترک معاصی بنماید شاید نماز به حال او سودی بخشد و الا نفعی به او نرساند.   تفسیر جامع جلد 5 صفحه 223

و از انس روایت کرده گفت جوانی از انصار نماز پنجگانه خود را با رسول اکرم (ص) به جا می آورد و کارهای ناشایسته از او سر می زد حضور پیغمبر وصف حالش نمودند ، فرمود عاقبت نماز او را از معاصی باز خواهد داشت طولی نکشید که آن جوان توبه کرد و دیگر در پیرامون معاصی قدم نگذاشت.   تفسیر جامع جلد 5 صفحه 223

و از جابر روایت کرده گفت جمعی از اصحاب احوال شخصی را که نماز به جا می آورد و شبها دزدی میکرد ، حضور پیغمبر اکرم (ص) عرض کردند فرمود بزودی نماز او را از دزدی منع کند و باز دارد و همانطور شد که فرموده بود.   تفسیر جامع جلد 5 صفحه 223

و از حضرت صادق (ع) روایت کرده فرمود هرکه میخواهد بداند که نمازش قبول شده یا خیر باید دقت و ملاحظه به حال خود کند و ببیند نمازش او را از منکر و فحشاء باز داشته است یا نه به نسبتی که او را از اعمال ناشایسته منع کرده باشد همان اندازه نمازش قبول پیشگاه خداوند واقع گردیده.   تفسیر جامع جلد 5 صفحه 223     

علی (ع) در حال نماز :  در جنگ صفین تیری بر ران مقدسش وارد شد ، هرچه کردند در موقع عادی خارج نمایند نتوانستند از شدت درد و ناراحتی آن جناب ، خدمت امام حسن (ع) جریان را عرض کردند ، فرمود صبر کنید تا پدرم به نماز به ایستد زیرا در آنحال چنان از خود بیخود میشود که به هیچ چیز متوجه نمی گردد ، به دستور حضرت مجتبی (ع) در آنحال تیر را خارج کردند. بعد از نماز علی (ع) متوجه شد خون از پای مقدسش جاریست ، پرسید چه شد ؟ عرض کردند تیر را در حال نماز از پای شما بیرون کشیدیم. انوار نعمانیه صفحه 342 ، پند تاریخ جلد 5 صفحه 216

نماز بنده مقبول نمی شود مگر آن مقدار که حضور قلب و اقبال داشته باشد : ابوحمزه ثمالی می گوید زین العابدین (ع) را در حال نماز دیدم که ردای ( عبا ) مبارک از دوشش افتاد.ردا را به دوش نیفکند تا نمازش تمام شد.پرسیدم چرا در حال نماز ردا ( عبا ) را درست نکردید ، فرمود وای بر تو میدانی در مقابل چه کسی ایستاده بودم از نماز بنده مقبول نمی شود مگر آن مقدار که حضور قلب و اقبال داشته باشد.عرض کردم پس در این صورت ما هلاک شده ایم با نمازهائیکه داریم ، فرمود : نه ، خداوند جبران آنها را به نمازهای نافله ایکه میخواندید می نماید.  انوار نعمانیه صفحه 238 ، پند تاریخ جلد 5 صفحه 217

دو رکعت نماز با حضور قلب  :  سید نعمة الله جزائری رحمة الله علیه در انوار نعمانیه صفحه 238 می نویسد : یکی از دوستان مورد اعتماد و عادلم گفت با خود فکر کردم که در حدیث وارد شده هرکس دو رکعت نماز او قبول شود عذاب نمی شود ، تصمیم گرفتم به مسجد کوفه بروم در آنجا دو رکعت نماز با حضور قلب و جمیع شرائط بخوانم وارد مسجد شده شروع به نماز کردم قلب خود را از وساوس شیطانی خالی نمودم ناگاه بخاطرم گذشت که مسجد کوفه مناره ندارد اگر کسی بخواهد مناره ای برای آن بسازد از کجا سنگ و گچ تهیه کند بالاخره بفکرم رسید که از فلان محل بهتر میشود تهیه نمود کم کم تعیین کردم که در چند روز این مناره تمام میشود و سر مناره را چگونه میسازند همینکه دو رکعت نماز تمام شد متوجه شدم من هم از ساختمان مناره فارغ شده ام.فهمیدم به مسجد کوفه آمدم برای ساختن مناره نه برای دو رکعت نماز با حضور قلب. گویند وجه تسمیه ابوعبدالله جوالیقی این بود که روزی جوال خود را گم کرد و هرچه فکر نمود بیادش نیامد کجا گذارده یا به که داده مدتی در اندیشه پیدا کردن آن برآمد ولی اثری نبخشید تا اینکه در نماز ناگاه متوجه شد که جوال را چه کرده پس از پایان نماز به منزل آمده به پسر خود گفت جوال را پیدا کردم.پرسید چطور شد که به یادت آمد ؟ گفت : مشغول نماز خواندن بودم در آنحال به فکر فرورفته بالاخره بیادم آمد چه کرده ام پسرش پس از شنیدن جریان گفت پس شما نماز نمی خواندی جوال پیدا میکردی از این سخن ابوعبدالله چنان تحت تاثیر قرار گرفت که علاقمند به تحصیل و دانش و تزکیه نفس شد تا به جایی رسید که تفسیری از خود به یادگار گذاشت.  پند تاریخ جلد 5 صفحه 221

از این جوانان ارجمند بیاموزید : آقا سید محسن جبل عاملی از علمای بزرگ شیعه است نواده برادر مرحوم آقا سید جواد صاحب مفتاح الکرامه است ایشان در دمشق مدرسه ای تاسیس کرده اند که دانش آموزان شیعه در آن مدرسه تحت نظر آن جناب تحصیل میکنند حاج سید احمد مصطفوی که یکی از تجار قم است گفت من از خود سید محسن امین شنیدم که می گفت یکی از تربیت یافتگان مدرسه ما برای تحصیل علم به آمریکا مسافرت کرد از آنجا کاغذی برای من نوشت به این مضمون که : چند روز پیش شاگردان مدرسه ما را امتحان می کردند من هم برای امتحان رفتم. مدتی نشستم تا نوبت به من برسد بسیار طول کشید تا اینکه وقت دیر شد دیدم اگر بنشینم نمازم فوت میشود ( قضا میشود ) از جا حرکت کردم که بروم نماز بخوانم آنهائیکه در آنجا بودند پرسیدند کجا می روی چیزی نمانده که نوبت تو برسد.گفتم من یک تکلیف دینی دارم وقتش می گذرد ، گفتند امتحان هم وقتش می گذرد ، اگر این جلسه برگزار شد دیگر جلسه ای تشکیل نخواهند داد و برای خاطر تو هرگز هیئت ممتحنه جلسه خصوصی تشکیل نمی دهند گفتم هرچه باداباد من از تکلیف دینی خود صرف نظر نمی کنم. بالاخره رفتم از قضاء هیئت ممتحنه متوجه شده بودند که من به اندازه اداء یم وظیفه دینی غیبت نموده ام.انصاف داده اظهار کرده بودند که چون این شخص در وظیفه خود جدی است روا نیست که او را معطل بگذاریم برای قدردانی از اینکه عمل به وظیفه نموده باید جلسه ای خصوصی برایش تشکیل دهیم این بود که جلسه ی دیگری تشکیل دادند من حاضر شدم و امتحان دادم ، آقا سید محسن امین پس از نقل داستان فرمود من در مدرسه چنین شاگردانی تربیت کرده ام که اگر به دریا بیفتند دامنشان تر نمیشود.  الکلام یجر الکلام جلد 2 صفحه 35 ، پند تاریخ جلد 5 صفحه 226

اهمیت نماز :  ابوبصیر گفت بعد از درگذشت حضرت صادق (ع) پیش ام حبیبه رفتم تا او را در این مصیبت تسلیت بگویم.تا چشمش به من افتاد شروع به گریه کرد من نیز از حال او به گریه افتادم آنگاه گفت ابا محمد : اگر حضرت صادق (ع) را هنگام مرگ مشاهده می کردی چیز عجیبی می دیدی.در آن لحظات آخر چشم باز کرده فرمود هرکس بین من و او خویشاوندی هست بگویید بیاید همه را گرد من جمع کنید سفارشی دارم ، ام حمیده گفت تمام خویشاوندان آن جناب را جمع کردیم در این موقع امام صادق (ع) نگاهی به آنها نموده فرمود : (( ان شفاعتنا لاتنال مستخفا بالصلوة )) شفاعت ما خانواده نخواهد رسید به آنکسی که نمازش را سبک شمارد.  محاسن برقی جلد 1 صفحه 80 ، پند تاریخ جلد 5 صفحه 229

حضرت صادق (ع) فرمود : روزی علی بن ابیطالب صلوات الله علیه مردی را مشاهده کرد همانند کلاغ که منقار به زمین می زند نماز میخواند به او فرمود چند وقت است این طور نماز میخوانی ؟ عرض کرد از فلان زمان ، فرمود عمل تو نزد خدا مانند کلاغی است که منقار بر زمین می زند ( لومت مت علی غیر ملة ابی القاسم صلوات علیه و آله ) اگر با همین وضع بمیری بر غیر ملت حضرت محمد (ص) خواهی مرد ، آنگاه فرمود : (( ان اسرق الناس من سرق صلوته )) دزدترین مردم آن کسی است که از نمازش بدزدد.  محاسن برقی جلد 1 صفحه 82 ، پند تاریخ جلد 5 صفحه 229

ارج نماز : به ابوعبدالله صادق (ع) گفتم : با ارج ترین طاعتی که انسان را به خدا نزدیک کند و هیچ طاعتی به درگاه خدا محبوبتر از آن نباشد ، چه طاعتی است ؟ ابوعبدالله گفت : پس از شناخت الله ، هیچ طاعتی را با ارجتر و پربهاتر از نماز نمی شناسم . نشنیده ای که بنده صالح خدا عیسی بن مریم گفته است : (( و خداوند مرا به ادای نماز و پرداخت زکات سفارش کرد تا روزی که زنده باشم ))  گزیده کافی جلد 2 صفحه 183

ابوعبدالله صادق (ع) فرمود : کسی که یک نمازش به درگاه خدا مقبول افتد ، خدا او را عذاب نمی کند ، کسی که یک حسنه از کارهای نیک او پذیرفته شود ، خداوند او را عذاب نمی کند.  گزیده کافی جلد 2 صفحه 185

جهت دریافت حدیث هفته برروی اشتراک خبرنامه کلیک کنید.


نام و نام خانوادگی:

پست الکترونیکی:

 عضویت در کانال ارسال حدیث در نرم افزار تلگرام

http://telegram.me/ahadithshia

@ahadithshia

ورود اعضاء

لو گوی ما

لینک به وب سایت احادیث

حاضرین سایت

ما 45 مهمان آنلاین داریم
Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com
تصریح به امامت حضرت علی ابن الحسین (علیهماالسلام)
چهارشنبه, 28 دی 1401
تصریح به امامت حضرت علی ابن الحسین (علیهماالسلام) عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ... ادامه مطلب...
زشتیِ مضاعف گناه منسوبین به اهلبیت (علیهم السلام)
سه شنبه, 02 خرداد 1402
زشتیِ مضاعف گناه منسوبین به اهلبیت (علیهم السلام) شقرانی مردی منسوب به... ادامه مطلب...
روح زیارت ، معرفت و شناخت امام (علیه السلام) است
شنبه, 10 مهر 1400
  روح زیارت ، معرفت و شناخت امام (علیه السلام) است مردی خدمت امام رضا (علیه... ادامه مطلب...
اقتدا به نبی اکرم (صلی الله علیه و آله) در ساده زیستی
جمعه, 09 مهر 1400
اقتدا به نبی اکرم (صلی الله علیه و آله) در ساده زیستی ( فَتَأَسَّ بِنَبِيِّكَ... ادامه مطلب...
شگفتي مردم از به امامت رسيدن امام جواد(علیه السلام) در خردسالي
جمعه, 18 تیر 1400
  شگفتي مردم از به امامت رسيدن امام جواد(علیه السلام) در خردسالي جمعي خدمت... ادامه مطلب...
موعظه‌ي امام جواد (علیه السلام) به رعايت حفظ باطن
جمعه, 18 تیر 1400
  موعظه‌ي امام جواد (علیه السلام) به رعايت حفظ باطن   ايّام منسوب به... ادامه مطلب...
علت دفن شبانه حضرت زهرا (سلام الله علیها)
سه شنبه, 23 دی 1399
  علل الشرائع عَلِيُّ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْأَسَدِيِّ... ادامه مطلب...
نامگذاری حضرت محسن (علیه السلام) توسط پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)
سه شنبه, 23 دی 1399
 الكافي الْعِدَّةُ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْقَاسِمِ عَنْ... ادامه مطلب...
فرمایشات امیرالمومنین (علیه السلام) بعد از خاکسپاری حضرت زهرا (سلام الله علیها)
سه شنبه, 23 دی 1399
 الكافي أَحْمَدُ بْنُ مِهْرَانَ رَحِمَهُ اللَّهُ رَفَعَهُ وَ أَحْمَدُ... ادامه مطلب...
دو رکن از دست رفته مولا امیرالمومنین (علیه السلام)
سه شنبه, 23 دی 1399
 أمالي الصدوق ابْنُ الْمُتَوَكِّلِ عَنْ مُحَمَّدٍ الْعَطَّارِ عَنِ... ادامه مطلب...
حضرت زهرا (سلام الله علیها)اولین کسی که در میان اهل بیت(علیهم السلام) به رسول خدا (صلی الله علیه و آله)ملحق شد
سه شنبه, 23 دی 1399
  الأمالي للشيخ الطوسي الْمُفِيدُ عَنِ الصَّدُوقِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ... ادامه مطلب...
اطاعت از اهلبیت (علیهم السلام) موجب {نظم شریعت و ملّت} و {امامت اهل بیت (علیهم السلام} جلوگیر از تفرقه
جمعه, 18 آذر 1401
  وَإطَاعَتَنَا (در نسخه ی دیگر : وطَاعَتَنَا ) نِظَاماً لِلْمِلَّةِ، وَ... ادامه مطلب...
اُنس حضرت فاطمه علیها السلام با مادر ، پیش از تولّد
یکشنبه, 27 اسفند 1396
  اُنس حضرت فاطمه علیها السلام با مادر ، پیش از تولّد 1-خديجه رضى اللّه... ادامه مطلب...
باب 66 (کتاب شریف عيون أخبار الرضا عليه السلام ) ثواب زيارت امام علىّ بن موسى الرّضا- عليهما السّلام-
شنبه, 28 بهمن -2
    باب 66 (کتاب شریف عيون أخبار الرضا عليه السلام ) ثواب زيارت امام علىّ... ادامه مطلب...
ولایت جز با برائت جستن از دشمنان پذیرفته نیست
دوشنبه, 11 بهمن 1400
ولایت جز با برائت جستن از دشمنان پذیرفته نیست الباب فیما نذکره من قول النبی... ادامه مطلب...
دو ركن امامت را فراموش نكنيم
شنبه, 15 آبان 1400
دو ركن امامت را فراموش نكنيم حال،آنچه كه بر ما مؤكّداً لازم است، محكم ساختن... ادامه مطلب...
معناى فرموده پيغمبر «صلی الله علیه و آله » «من كنت مولاه فعلى مولاه»
شنبه, 09 مرداد 1400
باب 29- معناى فرموده پيغمبر «صلی الله علیه و آله » «من كنت مولاه فعلى... ادامه مطلب...
نیازم مُبرم بشر به امام معصوم از جانب خداوند متعال
شنبه, 02 مرداد 1400
سبب بروز این همه نابسامانی پختن يك آبگوشت چقدر دقّت مي ‌خواهد اگر نمكش... ادامه مطلب...
چون محبّ علی (علیه السلام) باشی علی (علیه السلام) هم محبّ توست
شنبه, 02 مرداد 1400
چون محبّ علی (علیه السلام) باشی علی (علیه السلام) هم محبّ توست   اين قصّه را... ادامه مطلب...
بشارت اميدآفرين اميرالمؤمنين (علیه السلام)
شنبه, 02 مرداد 1400
بشارت اميدآفرين اميرالمؤمنين (علیه السلام) او بشارتي داده است و اميدواريم ما... ادامه مطلب...
امام اميرالمؤمنين (علیه السلام) در مقام معرّفي خود...
شنبه, 02 مرداد 1400
امام اميرالمؤمنين (علیه السلام) در مقام معرّفي خود... چند جمله‌اي هم از خود... ادامه مطلب...
قضاوت حيرت‌انگيز مولاي متّقيان حضرت علي (علیه السلام)
شنبه, 02 مرداد 1400
قضاوت حيرت‌انگيز مولاي متّقيان حضرت علي (علیه السلام) شريح قاضي در زمان... ادامه مطلب...
مقصود از امام مبين امام اميرالمؤمنين (علیه السلام)
سه شنبه, 03 اسفند 1400
مقصود از امام مبين امام اميرالمؤمنين (علیه السلام)  از حضرت امام باقر (علیه... ادامه مطلب...
قضاوت امام اميرالمؤمنين، علي (علیه السلام)
شنبه, 02 مرداد 1400
قضاوت امام اميرالمؤمنين، علي (علیه السلام)  مردي در زمان حكومت عمر، نزد او... ادامه مطلب...
تأكيد رسول اكرم(صلی الله علیه وآله) …بر حكومت حضرت مهدي (علیه السلام) در خطبه‌ي غديريّه
چهارشنبه, 11 فروردین 1400
  تأكيد رسول اكرم(صلی الله علیه وآله) …بر حكومت حضرت مهدي (علیه السلام) در... ادامه مطلب...
سبب بی مهری برخی از اصحاب پیامبر با علی (علیه السلام)
جمعه, 24 بهمن 1399
  سبب بی مهری برخی از اصحاب پیامبر با علی (علیه السلام) خلیل بن احمد از... ادامه مطلب...
ردّالشمس یکی از فضائل مولاامیرالمومنین (علیه السلام)
سه شنبه, 28 خرداد 1398
پانزدهم شوال سالروز به وقوع پیوستن رد الشمس برای مولا امیرالمومنین (علیه... ادامه مطلب...
برخاستن براى تعظيم شنيدن اسم مبارك حضرت مهدی (علیه السلام)
پنجشنبه, 27 اردیبهشت 1397
  [تعظيم شنيدن اسم مبارك] 6 نجمة ايضا ششمين تكليف عباد،برخاستن براى تعظيم... ادامه مطلب...
زيارت امام حسین عليه السلام در روز اربعين ، به روايت صفوان جمّال
دوشنبه, 08 آبان 1396
  زِيارَةُ الأَربَعينَ بِرِوايَةِ صَفوانَ الجَمّالِ 3273.تهذيب الأحكام عن... ادامه مطلب...